Nekonečný příběh o stavbě dálnice D11, který se táhne již šestnáct let, má další pokračování. Tentokrát však ne ze strany farmářky Ludmily Havránkové, ale o novou „kapitolu tlusté knihy“ se postaral Královéhradecký kraj.

Ten už nehodlá spoléhat jen na státní peníze a přesto, že sám není investorem stavby, rozhodl se vypracovat studii, kdy by mohla být dálnice zaplacena i ze soukromých peněz. Ve hře je forma takzvaného PPP projektu.

Do shánění financí se vložil i kraj


„Víme, že spolehnout se jen na veřejné zdroje není možné. Stát v současnosti nemá dostatek peněz. Proto jsme vyvinuli vlastní iniciativu, jak situaci řešit,“ uvedl radní odpovědný za dopravu Josef Ješina.

To, že je dálnice vážným kandidátem na PPP projekt, potvrdilo i ministerstvo dopravy. „Je to skutečně tak. Pokud by k tomu však nedošlo, tak by samozřejmě byla stavba prioritou i v rámci financování z národních zdrojů,“ potvrdil a upřesnil informace mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

VŠE O DÁLNICI D11 a problémech s dostavbou najdete zde.

Možná úplně první vlaštovkou

Pokud by se podařilo myšlenku kraje na tento způsob financování prosadit, byla by D11 nejspíš první veřejnou stavbou v České republice, kterou zaplatil z části i soukromý investor.

„Pokud vím, tak formou PPP projektu měla být postavena nemocnice v Pardubicích, ale nakonec z toho sešlo. Nyní, co vím, se o stejném modelu uvažuje při stavbě jedné z věznic v republice,“ řekl radní Ješina.

„Jedním z velkých problémů výstavby dálnic v naší zemi prostřednictvím spolupráce soukromých a veřejných investic je velice komplikované právní prostředí pro získávání potřebných pozemků. I proto počítáme se zákonodárnou iniciativou, která by přístup k pozemkům zjednodušila,“ doplnil královéhradecký hejtman Lubomír Franc.

Dohoda je stále bez podpisu


A právě pozemky sehrávají stále tu nejdůležitější roli. Přestože stopku od státu dálnice D11 nedostala, její osud i v případě dostatku peněz je ve hvězdách. Na dohodě, která by umožnila získat pozemky od farmářky Ludmily Havránkové, jež jsou k dostavbě potřebné, stále chybí její podpis.

„V dohledných dnech by se měla uskutečnit schůzka mezi paní Havránkovou a ministrem dopravy Vítem Bártou,“ doplnil Hanzelka, ale více nechtěl situaci komentovat. Právní zástupce farmářky Pavel Černohous byl ještě tajemnější. „Nyní se nebudeme vyjadřovat,“ sdělil na dotaz Deníku, zda se schůzka uskuteční a jaký by mohl být její výsledek.

Ředitelství silnic a dálnic však má nyní svázané ruce. Bez dohody se stavba, končící tři kilometry od Hradce Králové, nepohne. „Nesmíme zapomínat, že výstavbě musí předcházet archeologický výzkum, který jistě zabere několik měsíců,“ upozornil mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

Jak se díváte na možnost zaplatit stavbu D11 z části i ze soukromých peněz.
Je to správné? DISKUTUJTE.

Jak by spolupráce mohla vypadat

Podle studie, kterou si Královéhradecký kraj nechal vypracovat, by peníze ze soukromého sektoru šly do stavby postupně.
V první etapě je financování naplánováno na 31 let. Do určité doby by musela být stavba dokončena, a zbylé roky jsou vyhrazeny na údržbu dálnice.

Co je to PPP projekt

* Takzvané PPP projekty jsou stavby většinou silnic a dálnic v rámci partnerství veřejného a soukromého sektoru. Zkratka pochází z anglického termínu Public Private Partnerships.
* Soukromý subjekt zajišťuje aktiva, například stavbu dálnice, a následně ji provozuje za předem sjednaných podmínek. Rizika plynoucí ze samotné stavby a z dalších okolností nese jak soukromý investor, tak veřejný sektor.
* Projekty PPP se osvědčily například ve Velké Británii, Nizozemsku, Portugalsku, Španělsku, Francii, USA, Kanadě, Japonsku nebo v Chile.


Na jaké stavby ve východních Čechách se stále ještě čeká

Kromě dálnice D11, která měla podle původních předpokladů Ředitelství silnic a dálnic vést už za dva roky až ke Smiřicím a v roce 2013 do Jaroměře, čekají na dopravní stavby i další města v regionu. Mezi nimi například jsou:

Náchod
– obchvat města je v plánu již několik roků. Stát nyní se stavbou nepočítá. Obyvatelé plánují i prostestní blokádu.
Hradec Králové – město plánuje již několik let stavbu severní tangenty a jižního obchvatu města
Crudim – obchvat města je také v plánu již několik let. Sdružení Chrudimští patrioti už v minulosti uspořádalo dvě blokády.
Lázně Bohdaneč – také čekají na obchvat města
Pardubice – obchvat města
Přelouč – obchvat města
Rychlostní silnice R35 – stavba měla navazovat na křižovatku v Opatovicích nad Labem, její pokračování však stát zastavil.