„Oproti minulým rokům byly letošní Vánoce a silvestr docela klidné. Naštěstí jsme nemuseli zasahovat uvážnějších případů,“ upřesnila ředitelka hradecké pobočky sdružení Pavlina Stašová.

Pomoc lze přivolat také bez telefonu

Tísňová péče, která funguje už od roku 1994, je jedinou krizovou linkou vHradci Králové a okolí. „Na systém máme napojeno nyní 130osob. Všichni mají vbytě nainstalované speciální zařízení, které umožňuje spojení sdispečerem ibez využití telefonu. Stačí pouze stisknout tlačítko, jež mají pohotovostně připevněno na šňůrce na krku,“ vysvětlila Stašová.

Dispečer ihned reaguje na nouzové volání a mluví klidem do prostoru bytu. Na pomoc pak vysílá terénního pracovníka, který spolupracuje také se záchrannou službou, hasiči a policií. „Naši pracovníci zajistí především vstup do bytu a rychlou pomoc,“ upřesnila Pavlina Stašová.

Osvátcích řešili dispečeři především drobné úrazy. Avšak jeden závažnější problém nastal na silvestra, kdy se zřítil zvozíku hendikepovaný mladík a nemohl se už dostat zpět. „Museli jsme rychle vyjet na pomoc a muže také psychicky uklidnit,“ uvedla dispečerka Věra Morávková. Doplnila, že několik telefonátů bylo také jen ze strachu zosamění. „Bylo cítit, že si tito lidé chtějí jen trochu popovídat, aby zahnali smutek,“ uvedla.

Slova dispečerky potvrzuje také hradecký psycholog Miloslav Pleskač. „Svátky nese velmi těžce téměř čtvrtina populace. Pokud se zaměříme na seniory, nejhůře jsou na tom vdovci,“ vysvětlil Pleskač.

Doplnil, že senioři upadají do sentimentální nálady, která může přejít až vdepresi. „Je potřeba jim dát především najevo náš zájem a také jim připomenout, že jsou stále pro společnost platnými lidmi,“ řekl závěrem psycholog Miloslav Pleskač.