Pomalu ale jistě totiž končí zdvoukolejnění trati v úseku od Opatovic nad Labem do Stéblové. Stavbaři by měli koleje dokončit v říjnu.

„Provoz na obou kolejích bude zahájen 31. října, drobné stavební práce budou pokračovat až do konce listopadu, ale už bez vlivu na dopravu. Na stavbě zbývá dokončit podchod v obci Čeperka a Pohřebačka, dokončit rekonstrukci mostů a trakčního vedení na 1. koleji," potvrdil Marek Illiaš, tiskový mluvčí Správy železniční dopravní cesty (ŠZDC).

Osobní i spěšné vlaky pojedou o devět minut rychleji než před modernizací. „V novém jízdním řádu se počítá s jízdní dobou spěšných vlaků mezi krajskými městy 17 minut, osobní pojedou 21 minut," vysvětlila Kateřina Šubová, tisková mluvčí Českých drah.

Cestující se tak do konce roku už nemusí obávat delších výluk, jako tomu bylo loni na začátku školního roku. Do prosince by měly být maximálně jednodenní.

Úprava přejezdů

Vyšší rychlost vlaků přináší také větší riziko pro řidiče automobilů. Na trati je více než desítka železničních přejezdů, ne všechny ale mají závory. Některé by se měly dočkat modernizace.

„Pro tratě s maximální rychlostí do 160 kilometrů za hodinu jsou povoleny klasické úrovňové přejezdy, zabezpečené buď výstražnými světly, nebo závorami. Součástí modernizace trati, je i modernizace zabezpečovacího zařízení," dodal Illiáš. Zabránit by se tak mohlo podobným nehodám jako před 12 lety, kdy na přejezdu v Březhradu srazil vlak projíždějící městský autobus. Zemřeli tehdy čtyři lidé. Na přejezdu později přibyly závory a kamery.

Dvě koleje by měly v budoucnu spojit obě krajské metropole. Za modernizaci zaplatí SŽDC téměř miliardu korun, na financování by se měla podílet i Evropská unie.

Ani řidiči nemusí zoufat. Ředitelství silnic a dálnic uvažuje o zvýšení rychlosti na čtyřproudé silnici mezi Hradcem a Pardubicemi. V budoucnu se zde bude legálně jezdit až 110 kilometrů za hodinu.