Hlídky můžete na Hradecku potkávat až do pátku. „Policisté budou tento týden dbát zejména na dodržování bezpečnostních pásů a zádržných systémů u motorových vozidel. Zároveň budou také kontrolovat další předpisy platné v dopravě," upozorňuje policejní tisková mluvčí Lenka Burýšková.

Pásy i doklady

První hlídky vyrazily do terénu v pondělí. Jednu z nich jste mohli během dopoledne potkat nedaleko fakultní nemocnice. Kromě pásů tu policisté řidičům zkontrolovali doklady, stav vozu a hladinu alkoholu v krvi. Na místě je také poučili o bezpečném nastavení sedadla a volantu. „Policisté prošli speciálním školením, mají nachystané letáčky, kde je názorně zobrazeno, jak má vše vypadat," dodává Lenka Burýšková.

Tři body a pokuta

Podle vedoucího hradeckého Dopravního inspektorátu Tomáše Fulky riskuje nepřipoutaný člověk tři body. „Bloková pokuta je v takovém případě stejná jak u spolujezdce, tak i u řidiče. Jde maximálně do výše dvou tisíc korun. Je ale samozřejmě možné vše řešit i pouze domluvou," naznačuje Tomáš Fulka. Ve správním řízení se pak výše sankce pohybuje od 1500 do 2500 korun.

A jaké jsou nejčastější prohřešky týkající se bezpečného cestování autem? „Nejčastěji jezdí lidé úplně nepřipoutaní, nebo nemají děti v autosedačce, což je nejnebezpečnější přestupek. Další věcí je pak nesprávné umístění opěrky hlavy, výška pásů, posez řidiče a držení volantu," vypočítává vedoucí Dopravního inspektorátu.

Bezpečnostní pásy jsou tu už 130 let
První bezpečnostní pás byl patentován již před 130 lety. Ten dnešní, který se používá v autech, byste v něm ale asi těžko poznali. Podobal se spíše lezeckému pásu, který používají horolezci. Američan Edward Claghorn si ho totiž nechal patentovat pro jištění při práci. Bezpečnostní pětibodový pás pro automobily vynalezl Francouz Louis Renault až za téměř za dvacet let. Tříbodový pás, kterým jsou vybaveny dnešní automobily, vyvinul Švéd Nils Bohlin a první je ve svých vozech použila automobilka Volvo. To už se ale psal rok 1959. Povinnost poutat se bezpečnostními pásy nastala v tehdejším Československu v roce 1967. Tehdy to však stačilo jen na předních sedadlech a mimo obec. Od roku 1991 je povinnost poutat se bezpečnostními pásy na všech sedadlech a nejen mimo obec, ale všude. Povinné je také používání dětských autosedaček pro děti, jejichž váha nepřevyšuje 36 kilogramů a výška nepřevyšuje 150 centimetrů. Dětské autosedačky je možné umístit na místo ve vozidle vybaveném zádržným bezpečnostním systémem.
(Zdroj: www.bezpecnecesty.cz)