Přímo v krajském městě téměř nelze žít podél nejzatíženější komunikace od křižovatky u ČKD kolem Aldisu a křižovatky Tesla na Brněnskou třídu. Některými místy se valí až 40 tisíc aut denně, z nichž nejméně čtvrtinu tvoří kamiony.

„Významným krokem pro odlehčení dopravního zatížení ve městě, zejména tranzitní dopravy, bude až dostavba dálnice D11 a zejména rychlostní silnice R35. Stejně tak důležitá je příprava plnohodnotného dopravního řešení v jihozápadní části města, které tvoří takzvaná jižní spojka. Územní plán města současně výhledově počítá i s lokálními obchvaty vybraných městských částí, například Věkoš, Pouchova, Kuklen a Slatiny. S ohledem na využití bývalého vojenského letiště je výhledově sledována severní tangenta,“ uvedl Václav Svoboda z hradeckého magistrátu.

Některá města, například Chlumec nad Cidlinou, si už oddechla. Dopravu z nich odvedly obchvaty. „Ještě před několika lety se Chlumcem valilo 30 tisíc aut za 24 hodin a vibracemi bylo staticky narušeno 36 domů. Mezi nimi i radnice. Hygienické normy u hluku tady byly překračovány desetinásobně, trápily nás i karcinogenní výfukové plyny. Na silnici E67 přišla o život spousta lidí, někteří přímo v Chlumci. Od roku 2005, kdy funguje obchvat, se cítíme jako osvobozené město,“ prohlásil chlumecký starosta Miroslav Uchytil. Dodal, že teď městem denně projíždí sedm až osm tisíc aut, kamiony téměř žádné.
Obchvat by přál i ostatním sídlům, proto ho mrzí české „superdemokratické“ zá〜kony umožňující blokovat výstavbu dálnic. Recept vidí ve vyvlastňování pozemků ve veřejném zájmu, samozřejmě za odpovídající náhradu, jako je to běžné v okolních zemích. „Copak se o Německu dá říct, že je tam bolševické vyvlastňování? To jsou hloupé kecy některých, především pravicových, politiků,“ zlobí se chlumecký bojovník za výstavbu dálnic.