Na slovenském hraničním přechodu v Mostech u Jablunkova uvízl na deset hodin v mrazivém počasí také řidič kamionu trutnovské spedice. „Slováci to mají naprosto nepřipravené. Mrznul jsem tady třináct hodin. Nemáte se ani kde vyčurat a na registrační místo na hranicích jsem se sněhem brodil skoro hodinu. Kolaps umocnili především polští kamioňáci, českých je tu minumum,“ přidal se šofér jedné pardubické spedice.

Důvodem až osmikilometrových kolon kamionů před hranicemi je kolaps systému mýtného, které Slovensko od počátku roku zavádí na svých silnicích. Provázejí ho ještě větší zmatky, než před třemi lety v Česku. Nebyly včas v distribuci palubní čtečky, které snímají mýtné brány. A dopravci se teď se slovenskou vládou a firmou, která má tamní mýtné na starosti, obviňují, kdo za to může.

„Náš řidič na čáře čekal asi deset hodin. Slováci palubní čtečky prodávají na hranicích a ještě mu vynadali. Jenže pokud bylo něco nepřipraveného, tak to byl systém, nikoliv my, dopravci. Ještě před měsícem nebylo možné si jednotku pořídit, provázely to obrovské zmatky a neinformovanost,“ řekl Daniel Švec ze spedice PAP Trutnov.

Jednotky byly podle dopravců k dostání až v druhé polovině prosince, kdy se už těsně před svátky nedá nic dohonit. Řada dopravců cesty raději odložila, na palubní jednotky přitom stále čekají.

„My jsme naše zakázky na Slovensko odložili na druhou půlku ledna, problémy jsme tušili, informovali nás o nich slovenští odběratelé. Registrační jednotku jsme si nechali raději poslat kurýrem, stále nám ještě ale nepřišla. Navíc jezdíme s chladírenskými auty, nemůžeme si čekání na hranicích dovolit,“ uvedl Roman Karhan z trutnovské firmy Inex Spedition.

Vina je podle východočeských dopravců zcela na slovenské straně. „Když po nás chtějí peníze, musí být připravení. Jen montáž palubní jednotky stojí 2500 korun. Takové problémy, jaké jsou teď na hranicích se Slovenskem, nebyly ani u nás,“ upozornil Jan Novák z vysokomýtské JN Trans.

Nejhorší situace na hranicích se očekává ve čtvrtek, kdy se po středečním slovenském státním svátku naplno rozjíždí lednový provoz. Evropská unie by chtěla mýtné do tří let sjednotit.