Zatímco většina autobusů zajišťujících v ulicích krajské metropole městskou hromadnou dopravu je relativně nová, trolejbusy jsou ostudou. V průběhu tří čtyř let se to má změnit. Dopravce plánuje za více než 300 milionů jejich kompletní obměnu.

„Trolejbusy, zejména ty kloubové, už jsou opravdu staré. Netrpělivě čekáme na možnost nákupu nových,“ prohlásil ředitel Dopravního podniku města Hradce Králové Miloslav Kulich. Dodal, že podnik proto plánuje totální obměnu všech trolejbusů novými, k níž by mělo dojít v průběhu tří let.

„Čekáme na vypsání výzvy, abychom mohli přihlásit projekt na nákup trolejbusů a dostali na to peníze z Evropské unie. Dotace by mohla činit čtyřicet procent,“ věří Miloslav Kulich. Odhaduje, že první nové trolejbusy se v hradeckých ulicích objeví počátkem příštího roku.

Letošní obměna vozového parku městského dopravce zahrne pouze tři nové kloubové autobusy dohromady za 23 milionů korun. „Není to mnoho, ale odpovídá to naší potřebě. U autobusů nás bota netlačí,“ uvedl Kulich.

Technický stav některých trolejbusů je už takový, že budou v letošním roce dokonce vyřazeny z provozu a na trolejbusových linkách se místo nich dočasně objeví novější autobusy. „Tři nejstarší vyřadíme. Na překlenutí doby, než přijdou nové trolejbusy, je nahradíme autobusy. Nemá smysl dávat do oprav starých trolejbusů velké peníze,“ vysvětlil vedoucí střediska MHD dopravního podniku Leo Sedláček.

U autobusů je situace mnohem příznivější. Zejména krátká vozidla jsou výrazně novější. Ze 74 sólo autobusů, tedy ne kloubových, jich je už 71 nízkopodlažních. Tři zbývající s vysoko položenou podlahou dopravce nechá v provozu jen do konce zimy jako rezervu. Od jara tedy budou všechny sólo autobusy nízkopodlažní. Z 27 kloubových autobusů jich je nízkopodlažních devatenáct.