51 milionů Královéhradeckému a 48 milionů Pardubickému kraji na opravu po zimě mimořádně rozbitých silnic II. a III. tříd pošle Fischerova vláda. Balík krajům ve výši 750 milionů korun rozdělila procentuálním podílem podle délky krajských silnic. Na státovky, dálnice i železnice půjde v součtu ještě větší množství peněz.
Vedení krajů injekci uvítalo, ačkoliv tato částka nebude na opravy zimních výtluků stačit. Letošní zima, rozsahem škod podobná sezoně v roce 2005/06, si vyžádá jen na nejnutnějších na opravách v celých východních Čechách odhadem kolem 200 milionů korun.
„Vnitřní dluh krajských silnic, tedy investice, které by byly potřeba do ideálního stavu, přitom představují v Královéhradeckém kraji částku sedm miliard korun. Krok vlády ale vnímáme jako vstřícné gesto,“ uvedl mluvčí kraje Imrich Dioszegi.
Letošní zima dala řadě východočeských silnic II. a III. tříd, které narozdíl od státovek patří krajům, poslední ránu. Kraje je zanedbané převzaly už v roce 2000 od státu, jejich chátrání se od té doby jen prohlubuje.
„Jsme nyní už na pouhých 30 procentech jejich reprodukce, dosavadní krajské investice přitom pokryjí pět procent rozsahu sítě. Pokud nezměníme celkovou koncepci správy silnic, do pár let se nám úplně rozpadnou,“ řekl radní Pardubického kraje za dopravu Jan Tichý.
„Vyčlenění financí pro odstranění následků zimy vnímáme jako další symbolickou tečku za obdobím ‚studené války,‘ kterou nastolil kabinet Mirka Topolánka. Je to důkaz, že vláda vnímá situaci regionů,“ dodali ve společném prohlášení hejtmani.
/TISKOVÁ ZPRÁVA/
Dnes schválený dokument navazuje na předchozí komunikaci a spolupráci Asociace krajů České republiky a hejtmanů jak s jednotlivými ministerstvy, tak s úřednickou vládou Jana Fischera jako celkem. Vyčlenění finančních prostředků pro odstranění následků zimy vnímáme jako další symbolickou tečku za obdobím „studené války,“ kterou nastolil kabinet Mirka Topolánka. Je to důkaz, že vláda vnímá situaci regionů a dovede na jejich potřeby vstřícně reagovat.
Vyčlenění finančních prostředků pro kraje ze státního rozpočtu pro opravu silnic II. a III. třídy přichází ve chvíli, kdy krajské samosprávy stojí před rozhodováním z jakých prostředků budou škody na silnicích hradit. Proto dnešní jednání vlády považujeme nejenom za vstřícný krok, ale oceňujeme také to, že reaguje na aktuální situaci ihned, nikoliv až s odstupem několika měsíců.Zde více než jinde platí pořekadlo, že kdo rychle dává, dvakrát dává. Rozhodnutí o finanční dotaci ze státního rozpočtu totiž přichází ve chvíli, kdy ataky zimního počasí již vyčerpaly významnou část prostředků krajů plánovaných na celoroční údržbu silnic.
Nízké teploty a vyšší srážky během letošní zimy si vynutily častěji než dosud užívat chemické posypové materiály pro zajištění sjízdnosti komunikací II. a III. třídy. Souběh všech těchto okolností způsobil vyšší počet výtluků, rozpad krytu, deformaci podloží i vznik mrazových trhlin. Vyčlenění finančních prostředků v objemu 750 milionů korun umožní krajům finančně pokrýt základní nutnou údržbu k odstranění mnohdy katastrofálních následků zimy na komunikacích ve správě krajů. I přes tuto příznivou zprávu však jednotlivé kraje budou muset hledat ve svých rozpočtech další finanční prostředky pro úplné odstranění škod v řádech dalších desítek až stovek miliónů Kč.
Mgr. Michal Hašek, předseda Asociace krajů ČR a hejtman Jihomoravského kraje
Mgr. Radko Martínek v.r., 1. Místopředseda Asociace krajů ČR a hejtman Pardubického kraje
Dobrá zpráva ke konci zimy, tak lze mimo jiné hodnotit dnešní rozhodnutí úřednické vlády pod vedením Jana Fischera ve věci vyčlenění finančních prostředků ze státního rozpočtu pro odstranění škod po letošní zimě na dopravní infrastruktuře.
Vláda dnes 1ř.3.2010 na svém jednání schválila na základě návrhu ministra dopravy, po projednání s hejtmany, vyčlenění celkem 750 mil. Kč pro obnovu silnic II. a III. třídy.
Jihomoravský kraj na základě projednaného a schváleného návrhu dostane cca 60 mil. Kč pro zajištění základní nutné údržby k odstranění škod, které vznikly na silnicích II. a III. třídy ve správě Jihomoravského kraje.
Celková výše vyčleněných finančních prostředků se odvíjí od celkového počtu kilometrů silnic II. a III. třídy ve správě Jihomoravského kraje, který je cca 3900 Km, tj. cca 8 % z celkového počtu km silnic II. a III. třídy České republice.
Vyčlenění finančních prostředků pro kraje ze státního rozpočtu pro opravu silnic II. a III. třídy přichází ve chvíli, kdy kraj stojí před úkolem, z jakých dodatečných prostředků budou škody způsobené na silnicích hradit. Celková odhadovaná potřeba se pohybuje ve výši cca 150 miliónů Kč, které bude potřebovat Jihomoravský kraj k odstranění všech škod.
Právě charakter zimy a její průběh již vyčerpal významný objem finančních prostředků na údržbu z celkových plánovaných ročních limitů.
Z hlediska škod na vlastních silnicích II. a III. třídy se nejvíce projevovaly nízké teploty souběžně s vyššími srážkami. V této situaci bylo nezbytné častěji používat chemické posypové materiály. Souběh všech těchto okolností se projevil zejména ve vyšším počtu výtluků, rozpadu krytu, deformace podloží a tvorbě mrazových trhlin.
O tom jak tyto finanční prostředky efektivně využít, včetně hledání další zdroje financování se bude zabývat poradní sbor pro krizová opatření v dopravě.
.
Materiál je předkládán vládě k projednání za účelem zajištění prostředků pro Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) a kapitolu 327 - Ministerstvo dopravy na krytí rozpočtově nezajištěných zvýšených výdajů nezbytných na údržbu a odstranění škod po letošní zimě na dopravní infrastruktuře.
Škody vzniklé v zimním období 2009/2010 na dopravní infrastruktuře
Ze souhrnného přehledu nákladů na údržbu a odstranění škod po zimě, který je obsahem materiálu, vyplývá potřeba dodatečných finančních prostředků ze státního rozpočtu. Toto mimořádné opatření je nutné zejména proto, aby nedošlo k omezení základní nutné údržby v průběhu roku 2010 a bylo umožněno provádět základní opravy dopravní sítě s cílem zabránit degradaci narušené sítě. Vzhledem k plošnému charakteru problému se žádá o navýšení prostředků na opravy a údržbu silniční a železniční sítě ve vlastnictví státu a na opravy sítě krajských silnic.
Zimní období 2009/2010 se oproti předchozím rokům vyznačuje především většími výkyvy teplot v průběhu celého období, dlouhodobými poklesy průměrných teplot, podstatně většími úhrnnými srážkami a celoplošným dopadem na území ČR. Všechny tyto faktory způsobují zvýšené náklady jak na vlastní údržbu prováděnou v zimním období, tak na opravy nutné pro odstranění následků zimy.
Z hlediska škod na vlastní infrastruktuře se nejvíce negativně projevovaly vyšší srážkové úhrny spolu s nízkými průměrnými teplotami. Na pozemních komunikacích bylo nutno rovněž častěji než obvykle použít chemické posypové materiály. Výše uvedené skutečnosti měly dopad především na tvorbu výtluků, rozpadu krytu, deformace podloží, tvorbu mrazových trhlin. Na drahách celostátních a regionálních se hlavní problémy projevily v lomech kolejnic, rozpadu geometrické polohy koleje, v závadách podloží, v závadách trakčního vedení, izolátorů, přejezdů, nástupišť, apod. Podstatně vyšší náklady v porovnání s náklady vynaloženými na provoz v zimních podmínkách v minulých letech byly vyčerpány na odstraňování sněhu a ledu z výhybek, nástupišť a z veřejně přístupných prostor pro cestující a na zajištění provozu elektrických ohřevů výhybek. Délka a charakter zimy zároveň odčerpal významný objem prostředků na údržbu dopravní infrastruktury z ročních plánovaných limitů. Pro zajištění minimální míry údržby do konce roku 2010 je nezbytné navýšit příslušné výdajové položky v kapitole Ministerstva dopravy a SFDI.
Indikativní vyčíslení vyšších potřeb oproti plánu na rok 2010
Údržba
Zvýšená potřeba finančních prostředků na údržbu na toto zimní období byla způsobena především zvýšeným rozsahem odstraňování sněhu, které vyvolalo potřebu zvýšeného nasazení mechanizace včetně osádek (spotřeba pohonných hmot, zvýšená údržba mechanizace, amortizace, mzdové náklady včetně práce přesčas, o víkendech a v noci). Zároveň musely být ve větších objemech používány chemické posypové materiály. Srovnání objemů výdajů v porovnání s rokem 2009 lze demonstrovat na síti silnic I. třídy, kde za leden 2009 byly fakturovány výkony za 257 mil. Kč a v lednu 2010 výkony za 408 mil Kč. Jen za tento měsíc činí rozdíl 151 mil. Kč. Například v Moravskoslezském kraji objem výkonů za leden 2010 odpovídal 47 % výdajů rozpočtovaných na rok 2010. Na síti celostátních a regionálních drah náklady na údržbu za dosavadní průběh zimy dosáhly 341 % nákladů roku 2009.
Opravy
Indikativní rozsah oprav vychází ze zjištění škod vyčíslených Ředitelstvím silnic a dálnic ČR (ŘSD ČR) a průběžným monitorováním prováděným Správy železniční dopravní cesty (SŽDC). Po provedení detailní diagnostiky v jarním období se bude pravděpodobně v nejbližších týdnech celkový rozsah škod ještě navyšovat. Finanční částky uvedené v tabulce 1 představují vyčíslení škod nad rozsah předpokládaný v rozpočtu SFDI. Nejsou zde zahrnuty škody na dopravní infrastruktuře, které byly součástí dlouhodobého plánu oprav anebo jsou finančně pokryty z disponibilních zdrojů rozpočtu SFDI.
Na úrovni krajských komunikací není kompletní vyčíslení dodatečných škod dosud k dispozici. Pokud však vezmeme v úvahu, že na síti ve správě ŘSD ČR činí dodatečné náklady 3 750 mil. Kč při rozsahu sítě cca 7 tis. km, škody vzniklé na síti silnic II. a III. tříd o celkovém rozsahu 49 tis. km, i při jejich nižším dopravním zatížení, budou dosahovat miliardových částek.
Dodatečné náklady (nad předpokládaný rozsah) [tis. Kč]
Síť ve správě ŘSD ČR – opravy 3 750 000
Síť ve správě ŘSD ČR – údržba 390 000
Síť ve správě SŽDC – opravy 165 440
Síť ve správě SŽDC – údržba 265 712
Síť silnic I. třídy – údržba financovaná prostřednictvím MD 400 000
Při analýze škod po zimě se v případě sítě SŽDC ukázalo jako významné v rámci prevence zavedení elektrického ohřevu výhybek. Lze konstatovat, že právě tento systém zajistil zachování provozu na koridorech. Vysoká vrstva napadaného sněhu neumožňovala pouhé odházení sněhu stranou jako obvykle. V místech, kde elektricky ohřívané výhybky nebyly, bylo nutno sníh odvážet mimo kolejiště. Tam, kde byl elektrický ohřev spouštěn automatikou (modernější typy) nebo kde byl včas spuštěn ručně (starší typy), docházelo k problémům s fungováním výhybek jen výjimečně. SŽDC vyčíslilo náklady na prevenci – tj. dovybavení výhybek elektrickým ohřevem na hlavních a přejezdných kolejích nejrizikovějších stanic na částku přibližující se 100 mil. Kč. Vzhledem k odlišnému charakteru (jedná se o investiční akci) není však tato částka ve výše uvedené tabulce započítána a není ani v rámci materiálu nárokována.
Požadavek na navýšení rozpočtů na řešení škod po zimě 2009/2010
Na základě předběžných jednání a úspor v rámci rozpočtů MD a SFDI se navrhuje navýšení rozpočtu kapitoly 327 - Ministerstvo dopravy na zajištění údržby silnic I. tříd (financované prostřednictvím příkazních smluv) a rozpočtu SFDI na zajištění financování údržby a oprav infrastruktury v majetku státu a oprav krajských komunikací.
Rozpočet SFDI a kapitoly 327 MD Požadované prostředky v tis. Kč
SFDI/příjemce ŘSD 1 031 823
SFDI/příjemce SŽDC 100 000
SFDI/příjemci Kraje 750 000
MD/příjemci správy a údržby silnic 368 177
CELKEM 2 250 000
Z navrhované finanční částky pro ŘSD ČR bude indikativně 80 % užito na opravy komunikací a 20% na posílení údržby v roce 2010. SŽDC bude navýšena o uvedenou částku rozpočtová položka určená na opravy a údržbu železničních tratí. Částka určená pro MD bude plně užita na posílení údržby silnic I. třídy.
Částka určená na opravy silnic II. a III. tříd bude poskytnuta prostřednictvím rozpočtu SFDI. Vzhledem k celoplošnému charakteru škod bude rozdělení na jednotlivé kraje klíčováno dle rozsahu sítě komunikací II. a III. třídy na území těchto krajů. Rozdělení na jednotlivé kraje – viz tabulka č. 3
Kraj Délka silnic II. a III. třídy (k 1. 1. 2009)*
Podíl délky silnic Částka k dispozici [km] [%] [tis. Kč]
Královéhradecký kraj 3 313 6,80% 50 996
Zlínský kraj 1 774 3,64% 27 307
Moravskoslezský kraj 2 663 5,47% 40 991
Pardubický kraj 3 131 6,43% 48 195
Olomoucký kraj 3 109 6,38% 47 856
Ústecký kraj 3 655 7,50% 56 261
Karlovarský kraj 1 818 3,73% 27 984
Jihomoravský kraj 3 912 8,03% 60 217
Středočeský kraj 8 623 17,70% 132 732
Liberecký kraj 2 095 4,30% 32 248
Vysočina 4 576 9,39% 70 438
Jihočeský kraj 5 455 11,20% 83 968
Plzeňský kraj 4 600 9,44% 70 807
CELKEM 48 724 100,00% 750 000,00
Ministerstvo dopravy navrhuje k částečnému krytí rozpočtově nezajištěných výdajů na údržbu a odstranění škod po letošní zimě na dopravní infrastruktuře použít část prostředků státního rozpočtu, které byly na základě usnesení vlády č. 54 ze dne 18. ledna 2010 o výdajových opatřeních k dodržení schváleného deficitu státního rozpočtu na rok 2010 vázány v rozpočtových kapitolách a navrhuje posílit rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury z prostředků privatizačních příjmů Ministerstva financí.
Ministerstvo dopravy navrhuje, aby vláda částečně zrušila vázání prostředků státního rozpočtu podle bodu II./1. usnesení vlády č. 54 ze dne 18. ledna 2010. Prostředky ve výši rozvázaných prostředků budou následně na základě rozpočtových opatření z rozpočtů příslušných kapitol státního rozpočtu včetně kapitoly Ministerstvo dopravy použity na posílení rozpočtu závazného ukazatele „Ostatní výdaje spojené s dopravní politikou státu“ kapitoly 327 - MD o částku 238 679 tis. Kč (částka 129 498 tis. Kč je v rámci tohoto ukazatele v kapitole 327 MD vázána).
Rozpočet výdajů kapitoly 327 MD bude posílen o 148 679 tis. Kč. Toto posílení představuje přesun uvolněných vázaných prostředků z jednotlivých kapitol do rozpočtu kapitoly 327 MD. Další posílení na údržbu silnic I. třídy představuje finanční částka ve výši 219 498 tis. Kč, kterou si zabezpečí z uvolněných vázaných prostředků Ministerstvo dopravy v rámci „vlastního“ státního rozpočtu na rok 2010. Tyto rozpočtové přesuny nevyžadují provedení rozpočtových opatření, k nimž je třeba podle ustanovení § 24 odst. 3 zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla) souhlasu Rozpočtového výboru Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.
Celkový požadavek na navýšení prostředků na řešení škod vzniklých v zimním období 2009/2010 na dopravní infrastruktuře je pro rozpočet SFDI 1 881 823 tis. Kč. Toto navýšení je navrhováno krýt z privatizačních příjmů Ministerstva financí.
Předseda vlády byl požádán o udělení výjimky z meziresortního připomínkového řízení.