„Měl jsem naplánovanou dovolenou. Těšil jsem se, jak si ve volnu odpočinu od volantu. Ale bohužel mi druhý den volna zavolali, že jeden řidič onemocněl a já se musím vrátit do práce," svěřil se Deníku jeden z řidičů Dopravního podniku, který však nechtěl sdělit své jméno.

„A není to jen dovolená. Kolikrát jsem musel sloužit i dvě směny za sebou. A přesčasů mám tolik, že bych s nimi mohl dláždit chodník. Už se těším, až se konečně pořádně vyspím, vždyť mám takové pytle pod očima, že bych v nich mohl tahat brambory," dodal řidič. Vedení Dopravního podniku o problému, který je způsoben nedostatkem řidičů, ví a hledá cesty, jak za volant dostat dostatečný počet lidí. „Tohle je velký problém. V současnosti nám chybí kolem deseti řidičů. Teď z toho základního kádru řidičů se je snažíme přesvědčovat, aby jezdili v přesčasech. V současné době máme v průměru dvanáctiprocentní přesčasovou práci. V praxi to znamená, že někteří řidiči odjezdí měsíčně o dvě směny navíc," informoval Deník ředitel Dopravního podniku Miloslav Kulich.

Dovolená v práci? V MHD častý jev

Nedostatek řidičů a na druhou stranu únava těch stávajících. To teď trápí hradecký Dopravní podnik. „I když jsme letos přijali asi devatenáct nových řidičů, tak někteří z našeho podniku odcházejí, nejvíce do důchodu," řekl Deníku ředitel hradeckého Dopravního podniku Miloslav Kulich, který počítá, že na konci letošního roku bude podniku chybět desítka řidičů.

Podnik sobě

Ti současní si stýskají, že slovo dovolená, či delší volno, je pro ně v současné době jen zbožným přáním. Jako velký problém to vnímá i samotné vedení podniku. To už v této době ví, že někteří řidiči již svým kolegům do konce roku s přesčasy nepomůže.

„Narážíme na legislativní bariéry. Jednak musíme dodržovat přestávky mezi směnami, ale také limity přesčasů. Již v této době máme několik řidičů, kteří jsou na seznamu těch, kteří už kvůli přesčasům nemohou mimo své směny jezdit," uvedl Miloslav Kulich s dodatkem, že při největších krizích pomáhají svým kolegům brigádníci z řad zaměstnanců Dopravního podniku.

Kontaktní kampaň

Ředitel Miloslav Kulich míní, že nedostatek řidičů není otázkou toho, že by nikdo nechtěl vozy MHD řídit, ale vše je způsobeno současným trhem práce, kde kvalifikovaní lidé prostě chybí. „A není to jev, který trápí jen nás. Jen se podívejte například na zdravotnictví. I zde například chybí zdravotní sestry," řekl Deníku ředitel DPmHK s tím, že se i přes nedostatek na trhu práce snaží co nejúžeji spolupracovat s úřady práce, kdy potenciálním uchazečům nabízejí rekvalifikace. Jako další možnost vidí Miloslav Kulich „kontaktní" kampaň.

Ta nejbližší se uskuteční v rámci Týdne vzdělávání 10. listopadu, kdy si zájemci budou moci v DPmHK „ohmatat" práci řidiče autobusu i trolejbusu.