Dostat účtenku v hospodě či restauraci by mělo být již od minulého čtvrtka pravidlem. Ne všude však elektronickou evidenci tržeb respektují. Pokud doklad nevytisknou, riskují takové podniky pokutu až půl milionu korun. A problémem může být i pouhá otázka: chcete účtenku?

Právě na to by se personál ptát neměl. Účtenku musí zákazník dostat, i kdyby stokrát opakoval, že ji nechce. Jenže praxe je jiná, o čemž se Hradecký deník sám v krajském městě přesvědčil. V nejmenované restauraci během prvního ostrého dne s EET jeho redaktor Deníku účtenku nedostal. „Je to pro nás závažná informace. Mrzí nás, že k tomu došlo. Personál má přikázáno, že všichni musí dostat účtenku. Zajistíme nápravu," prozradil majitel restaurace, která pochybila.

Je přitom zcela jedno, zda k nevydání dokladu došlo kvůli pochybení zaměstnance, zodpovědnost totiž nese majitel provozovny. Na tento problém upozorňuje i Jaroslav Lorenc, který v gastronomii podniká několik let. Podle něj je to nefér. „Stát k tomu přistoupil, protože ví, že ze zaměstnanců samotných nemá šanci cokoli vymoci, ale z podnikatelů ano. Je to jako by majitel spediční společnosti platil za prohřešky řidičů," řekl. Tato restrikce navíc může být využita i jako nástroj pomsty zaměstnanců vůči podnikateli.

„S někým nebudu spokojen a dohodneme se, že se ke konci měsíce rozloučíme. Naštve se, přestane vydávat účtenky a odnesu to já," poznamenává Jaroslav Lorenc. Problém pro majitele může být i snaha personálu si za jeho zády přilepšit. „Pokud si takový člověk do práce vezme vlastní alkohol, který bude prodávat, účtenku logicky nevydá. Na skladě by zboží přebývalo," popisuje možnou situaci podnikatel. V takovém případě zaměstnavatele jeho zaměstnanec okrade, a navíc ještě vystaví riziku, že bude pokutován. Zodpovědnost i v tomto případě nese majitel provozovny. Mezi jím a zaměstnancem může vzniknout smlouva, která bude toto upravovat, nicméně podle názorů hospodských je stejně víceméně k ničemu. „Na takovém člověku nevymůžete nic. A stát to podle mě ví – proto jde zodpovědnost za podnikatelem," konstatuje Lorenc.

Zákazníci mohou to, že nedostali účtenku, nahlásit na speciální internetové stránce ministerstva financí. Formulář však může vyplnit kdokoli, i když restauraci ani nemusel navštívit. Podle řady podnikatelů je to nepřijatelné udavačství. Jejich oponenti naopak tvrdí, že se ten, kdo nepodvádí, nemusí ničeho bát. „Tady jde o princip. Je to, jako kdyby do každé domácnosti chtěli nainstalovat kameru kvůli domácímu násilí. Když se ho nedopouštíte, nemusíte se přece ničeho bát. Taky se vám to nebude líbit," s nadsázkou poznamenává Lorenc. Na EET by podle něj nebylo nic špatného, kdyby fungovala jinak: kontrolní mechanismy by zjistily, že podnikatel podvádí, přišla by pokuta a nutnost zapojit se do EET. „Teď jsme v situaci, kdy podnikatelé za vlastní peníze kontrolují sami sebe," dodává podnikatel.

Které provozovny v Hradci kvůli EET zavřou? Jaké jsou jejich reálné náklady? Jaké problémy se zatím objevily? Více k tématu přineseme na stránkách již brzy. Zajímá nás i váš názor, diskutovat můžete na internetových stránkách i našem facebooku.