Balíček protikrizových opatření, se kterým na jaře přišlo vedení radnice, přinesl očekávané problémy. Snížení jízdného v městských autobusech „okradlo“ dopravní podnik o miliony.
„Ztráta za půl roku bude pět milionů korun. Počet cestujících se přitom nezvýšil, pozvolna klesá dál,“ uvedl ředitel Dopravního podniku v Hradci Miloslav Kulich. Díru v rozpočtu společnosti by mělo zaplatit město, které s úbytkem tržeb při zavádění nových cen počítalo.
„Rada města se bude kompenzací zabývat začátkem prosince. Dopravní podnik má do té doby vypracovat soubor opatření, co bude dál,“ uvedla náměstkyně primátora Pavla Finfrlová.
Hradecká radnice zavedla nižší jízdné od července. Všechny druhy lístků, kromě jednorázové papírové jízdenky a druhého pásma, zlevnila na ceny roku 2007. Jedním z návrhů dopravního podniku je vrátit ceny časových jízdenek na úroveň ze začátku letošního roku.
„Časové jízdenky používá polovina cestujících a my ty peníze potřebujeme. Musíme se totiž zabývat i příštím rokem, kdy nás vláda zatíží vyšší spotřební daní a DPH, což budou další tři miliony do minusu,“ dodal Miloslav Kulich. Podnik letos hospodaří s rozpočtem 142 milionů korun.
Součástí protikrizového balíčku bylo také osvobození od poplatku za zábor veřejného prostranství na dva měsíce při úpravách nemovitostí, zrušení poplatků za odpad pro děti do šesti let a dar prvňákům v podobě městské karty.
„Letos bylo 769 prvňáků, kterým jsme rozdali 316 karet. Další rodiče o ně nežádali,“ řekla vedoucí odboru školství radnice Alena Synková.
Otázka pro šéfa dopravního podniku M. Kulicha
Nikoliv. Městským radním chceme navrhnout pouze návrat k cenám u časových jízdenek. Ceny papírových lístků a poplatky za jednu cestu přes městskou kartu zůstanou stejné. Sleva bohužel nepomohla k tomu, aby se zvýšil počet cestujících. Došlo pouze k tomu, že patnáct procent lidí přestalo kupovat papírové jízdenky a platí čipovou kartou, což je vyjde levněji. Vlivů je ale víc. Ať už jde o stoupající motorizaci, zvýšení nezaměstnanosti, nebo o zvýšení počtu kolařů. Časových jízdenek jsme za tři čtvrtletí prodali oproti loňskému roku o pět procent méně.