Začátkem července letošního roku se elektrobusy hradeckému dopravnímu podniku představily poprvé. Nyní po krátké době již brázdí na zkoušku dopravní trasu na lince číslo 27 a cestující se v elektrobusu mohou projet po celý pracovní týden. Zájemci o tento druh vozů bez emisí mohou ve středu odpoledne nahlédnout na Riegrově náměstí od 14 do 18 hodin i pod jeho kapotu.

„Současná ukázka elektrobusu na linkách MHD navazuje na předchozí předvedení vozidla na terminálu hromadné dopravy. Jedná se o elektrobus, který je nasazen do reálného provozu, abychom si odzkoušeli jeho jízdní a provozní vlastnosti,“ řekl ředitel Dopravního podniku města Hradce Králové Miloslav Kulich.

Jde o vozidlo, které by nemělo tolik zatěžovat okolní prostředí jako klasické naftové autobusy. Vedení dopravního podniku při první prezentaci elektrobusu přiznalo, že se o nové technologie zajímá, avšak v otázkách případného nákupu bylo spíše zdrženlivé s tím, že rozhodující je samozřejmě podniková ekonomika. „Není tajemstvím, že touto variantou pohonu se zaobírá celý svět už minimálně čtyřicet let s tím, že vždycky se jednalo spíš o laboratorní vzorek, který v provozu zatím nebyl schopen obstát,“ uvedl dopravně-technický náměstek Vladimír Pejřil. Představený model je z hlediska svých parametrů českým a zároveň i evropským unikátem. Výrobek využívá pro svůj pohon energii z baterie, a proto jde o čistý elektrobus. Na jedno nabití je možné zdolat vzdálenost kolem sto padesáti kilometrů. Výhodou obdobného způsobu přepravy jsou nulové emise, což je pro město poměrně zásadní faktor. Cena se v současné době pohybuje kolem deseti milionů. „Za poslední období se tato oblast z hlediska vývoje výrazně posunula a cesta elektrobusu má šanci být cestou budoucnosti,“ uzavřel Miloslav Kulich.