Jeho profese zatím nemá české jméno, říká si tedy po anglicku stejně jako jeho zahraniční kolegové booking agent a živí se dovážením zahraničních kapel. "Můj úkol je zjistit, jestli je námi požadovaná kapela v daném termínu dostupná, za jakých podmínek by mohla přijet, dojednat s jejím agentem pro nás co nejvýhodnější podmínky a zajistit zde logisticky její pobyt tak, aby spokojeně odjížděla," řekl Štěpán Suchochleb, který na Rock for People dováží slavné kapely již šestým rokem.
Přestože hvězdy hitparád jsou náplní jeho práce, na festivalu si jejich vystoupení nevychutná; celou dobu sedí v kanceláři nebo klopýtá kolem scény s mobilním telefonem u ucha v jedné ruce a vysílačkou v druhé. Ale vzrušující je prý jeho profese po celý rok, protože vystoupení hvězd na Rock for People se dohadují již od předchozího podzimu.
Nejprve musí znát koncertní program kapel a odhadnout, jak budou za rok populární; klíčovou chvílí je uzavření smlouvy. "Musím vycítit, kdy je správná příležitost na vyslání závazné nabídky, protože za dva měsíce může být cena kapely čtyřnásobná nebo jít dolů. Booking je taková loterie," vysvětlil Suchochleb. Honoráře největších hvězd se pohybují v řádech milionů korun a jen o málo menší mohou být výdaje na produkční zajištění jejich pobytu na festivalu.
Správnou chvíli Suchochleb zřejmě vycítil u amerických The Killers, největších a nejdražších hostů Rock for People v jeho třináctileté historii. Těžil přitom i z výhodného termínu jeho konání, na přelomu června a července se totiž o víkendech o slavná jména přímo přetahují pořadatelé největších evropských přehlídek. Na české sváteční dny uprostřed pracovního týdne však jsou agenti kapel ochotni poskytnout své chlebodárce za výrazně nižší ceny.
"Za The Killers jsme zaplatili mnohonásobně méně, než jim museli zaplatit v britském Glastonbury, kde hráli jako headliner na hlavním pódiu," uvedl Suchochleb. Rock for People nyní podle jeho názoru patří k nejlepším přehlídkám na východě Evropy, což mu prý potvrdili manažeři letošních největších hvězd; za zavedenými západoevropskými přehlídkami však stále zaostává.
"Mnohatunový tahač s aparaturou The Killers nám zapadl do bahna a věci z něj jsme složitě přesouvali na hlavní scénu, kde vznikl čtyřhodinový skluz, i když je program rozplánovaný přesně na minuty. To by se na skutečně špičkovém festivalu stát nemohlo a právě dotažené produkční zajištění je to, v čem, myslím, stále trochu pokulháváme," přiznal Suchochleb, který vozí zahraniční interprety i na jiné akce. Do Česka nebo na Slovensko již přivezl například Mobyho, Fugees, Jamese Browna, Gipsy Kings, Natalii Imbrughliu či Chucka Berryho.
Nejlépe se mu spolupracuje s britskými gentlemany, jakými na seznamu jím přivezených interpretů byli Elton John nebo James Blunt. Nanejvýš rozmazleně se naopak chovají američtí rappeři. "Hip hop, to je chaos. Požadavky pošlou pár dní před koncertem a když přijedou, tak si už nepamatují, co vlastně chtěli. Jsou to obvykle lidi z ghetta, jejich manažer kámoš z ghetta a společně jsou mimo realitu," posteskl si Suchochleb, který proto musel často na poslední chvíli improvizovat.
"Není problém sehnat speciální víno z Francie, vybraný typ limuzíny, palmu do šatny nebo krabici hnědých lentilek. Horší jsou požadavky typu: 'V hotelu bzučí mouchy, vyžeňte je!' nebo když se pár minut před koncertem musí kvůli rozmaru hvězdy dát malá převlékací kabinka z levé strany pódia na pravou a kvůli tomu překopat kabely ke světlům a ozvučení, které řada lidí připravovala mnoho hodin," prohlásil Suchochleb.
Ale nestěžuje si. "Nejvíc mě přitahují věci, které nejsou jednoduché, kdy je to na hraně infarktu," dodal.
Jiří Janda