„Na západní Ukrajině jsme si vyhlédli jednu firmu, která nám nabídla poměrně rozsáhlé výrobní prostory. Měl jsem tam v březnu jet domluvit kooperaci a vybavení těch prostor. Teď jsme museli cestu zrušit a vše jsme kvůli válečnému stavu odložili na neurčito,“ líčí válkou zmařený obchod předseda představenstva firmy Atas Elektromotory Náchod Otto Daněk.

Firma chtěla ukrajinskou akvizicí posílit své pozice na východě Evropy. V Rusku se prosazuje jen těžko a velký vliv na to má politika. „Zhruba před rokem jsme uzavřeli s výrobcem komponent pro jaderné elektrárny v Tule smlouvu v řádu desítek milionů korun. Uzavřeli jsme dohodu s ředitelem ruského závodu, ale ta byla vzápětí bohužel zrušena ruskými orgány s vysvětlením, že takto důležitý sektor nemůže být závislý na západních dodavatelích,“ líčí zkušenosti s Kremlem Otto Daněk. Podle šéfa náchodského výrobce elektromotorů obchod v Rusku spíš skomírá: „Máme tam kancelář, ale je to spíš spící kancelář. Ročně dělá obchody za statisíce.“

Zhruba 500 lidí se sešlo v Hradci Králové pod sochou Tomáše Garrique Masaryka, aby podpořili Ukrajinu proti ruské invazi.
OBRAZEM: V Hradci podpořily Ukrajinu stovky lidí

Materiál pro milovníky klasické fotografie vyváží na východ tradiční výrobce Foma Bohemia. Je to ale jen zlomek z celkového exportu královéhradecké firmy, říká finanční ředitel Jindřich Puhlovský: „Máme samozřejmě zákazníky jak v Rusku tak i na Ukrajině. Jedná se o dlouhodobé obchodní partnery. Proti minulosti, kdy byl především ruský trh pro Fomu velice významný, představují současné objemy prodejů do tohoto teritoria řádově jednotky procent celkových tržeb.“

Jenže případné sankce proti Rusku mohou znamenat ztrátu trhu. A co se jednou ve tvrdém světě obchodu ztratí, těžko se získává zpět. „Každý obchod je dnes významný a s komplikující se situací na světových trzích na významnosti nabývají i menší obchody. Jednak se díky tomu dá pronikat na další trhy a posilovat své pozice na už obsazených trzích. Dneska není malých obchodů,“ vysvětluje Otto Daněk.

Ilustrační foto
Lidé mohou v Hradci podpořit Ukrajinu

Ukrajince zaměstnává také největší český exportér Škoda Auto. Kolik jich ale ve východočeských závodech ve Vrchlabí a v Kvasinách pracuje, Deníku mluvčí automobilky Martina Špittová nesdělila: „Společnost ŠKODA AUTO přijala zprávu o ruském útoku na Ukrajinu s velkými obavami a znepokojením. Velikost dopadu na naše obchodní aktivity v dotčených zemích průběžně zjišťuje pracovní skupina. Co se týče veškeré činnosti v místě dění, je bezpečnost a integrita našich zaměstnanců naší nejvyšší prioritou.“ Automobilka totiž má na Ukrajině montážní závod a auta vyrábí i v Rusku.

Veliký otazník je nad budoucností ukrajinských zaměstnanců českých firem a konečné podobě protiruských sankcí. „Je jasné, že vzájemný obchod půjde dolů. Uvidíme, pro jaké sankce vůči Rusku se Západ nakonec rozhodne,“ zachmuřeně se zamýšlí šéf náchodské firmy Otto Daněk.