568 milionů korun bez DPH. Tolik měl stát nový fotbalový stadion v Hradci Králové. Jenže začíná být čím dál tím jasnější, že cena nasmlouvaná před rokem, neodpovídá současné realitě. Ceny řady materiálů za posledních 12 měsíců razantně stouply.

Firma Strabag vyzvala 7. března magistrát k jednání nejen o ceně, ale také o termínu dokončení. A vedení města s jednáním souhlasí. „Na tento zmíněný dopis od Strabagu jsem spolu s právním oddělením sestavil návrh odpovědi, kterou jsme dnes (v pondělí – poznámka redakce) v kolegiu primátora probrali a odsouhlasili. Předmětem mého dopisu je souhlas se zahájením jednání o výši ceny stavby a zároveň žádám Strabag o doplnění podkladů k těmto jednáním,“ řekl Deníku náměstek primátora pro investice Jiří Bláha (ODS). O kolik by měla stavba zdražit, není z dopisu Strabagu, který má redakce k dispozici, jasné. Poté, co vedení města nezískalo na stavbu dotaci 300 milionů od Národní sportovní agentury, to znamená další zátěž pro rozpočet města.

V Hradci Králové oficiálně začala stavba nového fotbalového stadionu v Malšovicích.
Požehnáno, poklepáno, vykopnuto - stavba stadionu začala

Investiční náměstek ještě 22. února při slavnostním zahájení stavby věřil, že cenu nasmlouvanou před rokem se podaří dodržet. Jenže další ránu dostalo stavebnictví o dva dny později, kdy Rusko zaútočilo na Ukrajinu.

A nerostou jen ceny stavebnin, na řadu materiálů se také čeká dlouhé měsíce a v ohrožení je tak i termín dokončení v první polovině příštího roku. „Stavba hradeckého stadionu zatím probíhá podle sjednaného harmonogramu, ale absolutně nepředvídatelná a bezprecedentní situace na stavebním trhu, která souvisí zejména s událostmi na Ukrajině, může reálně ohrozit i termíny realizace. Je to způsobeno zejména výpadky dodávek stavebního materiálu a chybějícími dělnickými kapacitami v důsledku války na Ukrajině,“ vysvětluje mluvčí Strabagu Edita Novotná.

Zdroj: Youtube

Zastřešené tribuny nového stadionu v Malšovicích mají pojmout 8 tisíc diváků. Kapacitu půjde navýšit až na 9300 diváků. Z původního malšovického stadionu bude zachováno osvětlení hrací plochy původními „lízátky“. Stadion má být multifunkční – v tribunách má být běžecká dráha, tělocvičny a víceúčelové sály. Mohly by se zde pořádat třeba kongresy, nebo hudební festivaly. Stadion staví konsorcium firem Strabag, Geosan Group a D&D Elektromont, hotovo má být v první polovině roku 2023.

Otázkou také zůstává, jestli se bude jednat o jednorázovém zdražení, nebo o mechanizmu, který by upravoval výslednou cenu podle situace na trhu. „Město jsme požádali o zahájení jednání v této věci, neboť okolnosti mezi podáním naší nabídky, respektive vítězstvím v tendru, a současnou situací se podstatně změnily. Snažíme se navýšení ceny v maximální míře omezit, ale jedná se o natolik bezprecedentní a nepředvídatelné okolnosti, že jednání v této věci považujeme za nevyhnutelné,“ dodává mluvčí stavební firmy s tím, že je velmi těžké odhadnout, kam ceny stavebnin ještě porostou.

Případné zdražení projektu by museli schválit zastupitelé města. Ti opoziční teď vedení magistrátu vyčítají to, že se problému dozvěděli s několikatýdenním zpožděním. „Cenu jsme kritizovali od začátku jako nereálnou už při těch původních cenách. O to je smutnější, že ještě před pár měsíci vedení města ujišťovalo, že žádné zdražení nebude,“ myslí si opoziční zastupitel za Piráty Kamil Kubica s tím, že Piráti chtějí být u jednání o ceně se stavební firmou.

Ze stavby malšovické arény...
Odklepnuto. Stadion získal nejpotřebnější razítko

Další opoziční zastupitelka Pavlína Springerová (HDK) se podivuje nad tím, že problém vůbec nebyl na programu zastupitelé na začátku minulého týdne: „Jsme velmi rozezlení, jakým způsobem je největší hradecká investice komunikována ze strany vedení města. Jsme v situaci, kdy se nějakými oklikami musíme dozvídat o tak klíčových věcech.“ Zastupitelka největší opoziční strany ale současně říká, že zastavení stavby kvůli ceně je nesmysl: „Varianta zakonzervovat stavbu je hloupá, neekonomická a vlastně by to nic neřešilo. Čekáme s jakými variantami vedení města přijde.“

První jednání mezi městem a Strabagem by mohlo proběhnout už ve čtvrtek, kdy je pravidelný kontrolní den na stavbě.