Přes Labe se už klene v místě plánované lávky most z ocelových profilů a dřeva. Jenže chyba lávky, tohle je jen pomocná konstrukce, říká za stavitele, firmu SMP CZ Viktor Stržínek: „Součástí provizorní konstrukce jsou kolejnice pro pojízdný portálový jeřáb, kterým budeme montovat konstrukci. Abychom lávku postavili, musíme ji také provizorně podepřít.“

Stavba se teď dostává ze země směrem nahoru: „Do Vánoc dokončíme spodní stavbu, betonové konstrukce opěr a pilíře. Je tam extrémně náročný tvar pilíře na břehu u Aldisu, je to spíš socha. Používáme na něj unikátní technologii prefabrikovaného bednění, jehož tvar se frézuje na CNC stroji.“

Dlouho očekávaná stavba lávky začala ve středu slavnostním zahájením.
U Aldisu začala očekávaná stavba. Lávka přes Labe má být hotová za rok

Po Novém roce začne firma montovat samotný most. „Lávka bude samokotvená, visutá konstrukce. Všechny prvky budou držet na dvou nosných, ocelových lanech. Na nich jsou zavěšené ocelové rámy a mezi nimi pak budou prefabrikáty z vysokopevnostního betonu,“ říká Viktor Stržínek.

Hotová lávka se má přes Labe klenout jediným obloukem, dlouhá bude 103 metrů a široká bezmála 6. Prvním chodcům a cyklistům zkrátí cestu zhruba za rok.

Právě speciální beton je jednou z věcí, která stavbu prodražuje. V betonu jsou kromě klasické armatury polypropylenová vlákna a jemné, zhruba dvoucentimetrové ocelové drátky. Díky tomu je beton 12x pevnější než ten, který se používá na základy domů.

Lávka je několikanásobně dražší, než obdobné stavby. Pardubice například postavily lávku pro pěší a cyklisty za 40 milionů, nebo hradecký kraj otevřel před dvěma lety dokonce silniční most přes Orlici za 80 milionů korun. Vedení města vysvětluje nákladnost investice unikátní technologií a designem lávky.