Modernizace trati a vybudování nové druhé koleje v celém úseku má vlakům umožnit rychlost až 160 kilometrů za hodinu.

Stavbaři pracující na modernizaci železniční tratě z Pardubic do Stéblové, která je dlouhá 7,5 kilometru, pokračují podle plánu. Kolejáři zahájili kompletní demontáž původních kolejí a nyní budou usazovat nové, které umožní zvýšení rychlosti projíždějících vlaků.

„Budoucí dvoukolejná trať bude mít mírnější oblouky kvůli vyšší rychlosti, pro koleje tedy musíme připravit náspy a podloží v nové poloze,“ řekl projektový manažer společnosti Skanska Jan Mitlöhner.

Psali jsme:

Modernizace se navíc dočká také nádraží v Rosicích nad Labem, kde vzniknou nová nástupiště a podchod, který se napojí na stávající podchod vedoucí pod silnicí na Hradec Králové.
VIDEO, VIZUALIZACE: Druhá kolej z Pardubic do Hradce roste, i s novými stanicemi

„Momentálně se soustředíme na dokončení plánovaných prací do konce výluky mezi Stéblovou a Rosicemi,“ informoval mluvčí firmy Skanska Ondřej Šuch.

Hotová už je také první etapa výstavby trakční stanice Stéblová, která bude napájet vedení na vznikající trase.

Přestože je stavba kolejí na spotřebu oceli náročná, firma Skanska zatím problémy nehlásí. „Dodávky materiálů řešíme průběžně, vše bude záležet na vývoji v dalších týdnech a měsících,“ dodal Šuch.

Modernizace železničního uzlu Pardubice.
FOTO: Přestavba železničního uzlu Pardubice je v plném proudu

Ve stanici Pardubice-Rosice nad Labem vznikne nové nástupiště a jedno ostrovní nástupiště s podchodem. Rekonstrukcí projde také zastávka Pardubice-Semtín. Stavbaři vybudují i novou zastávku Stéblová obec, která lidem zkrátí docházkovou vzdálenost na vlak. Modernizací projdou všechna přejezdová zabezpečovací zařízení.

Nejdůležitějším prvkem stavby je nový dvoukolejný most přes Labe. Nahradí stávající jednokolejný, který železniční dopravě sloužil více než padesát let.

Válečná situace na Ukrajině už některé stavby v Pardubickém kraji zkomplikovala. Rostoucí ceny znamenají problémy například pro přivaděče na D35. „Celkové náklady na všechny připravované přivaděče narostly přibližně o jednu miliardu korun,“ uvedl náměstek hejtmana Pardubického kraje pro investice Roman Línek.

Začala výluka na trati mezi Pardubicemi a Hradcem Králové
VIDEO, FOTO: Výluka mezi Hradcem a Pardubicemi začala

Problém mají také v Litomyšli, kde se nejspíše protáhne stavba moderního nadchodu za 45 milionů korun. Chybí nejen materiál, ale i dělníci.

„Bohužel zahraniční subdodavatel kvůli situaci na trhu zrušil objednané práce na konstrukci lávky nadchodu. S dodavatelem jsme v kontaktu a pravidelně se scházíme. Uvidíme, jaká bude situace na trhu v následujících měsících,“ řekl Pavel Kubeš, vedoucí oddělení investic litomyšlské radnice.