„Stavební část byla předána 20. prosince. Teď se musí terminál připravit pro veřejnost. Kraj jedná s jednotlivými dopravci a dohaduje s nimi konkrétní podmínky provozu," vysvětlil situaci Bohuslav Zachař, vedoucí bydžovského odboru investic a rozvoje.

Podmínkou zahájení provozu je podle starosty Pavla Loudy také provedení protihlukových zkoušek nařízených hygienickými předpisy. S těmi se musí vyčkat na vhodné počasí. „Pak teprve lze žádat autobusové dopravce o přesunutí zastávek," dodal starosta.

Příjezd autobusů? Na začátku března

Už teď má ale Nový Bydžov datum, kdy terminál začnou využívat autobusy. Pokud půjde vše tak, jak má, bude nádraží fungovat od 2. března.

Do té doby by tu ale měl viset třeba i jízdní řád. Terminál musí být zkrátka plně funkční.

„Největší výhoda je, že se terminál nachází hned vedle vlakového nádraží. Lidem ušetříme dost času, protože to je jen krůček k vlastnímu přestupu z autobusu do vlaku a naopak," nechal se už před časem slyšet Bohuslav Zachař z novobydžovské radnice.

Radost z nového terminálu má nejen vedení města, ale také místní obyvatelé. Stavba vyvolala nedávno diskusi i na facebookové stránce Bydžova. Lidé změnu vesměs chválí a těší se, až zde konečně začnou jezdit autobusy.

Stavba nekončí. Přichází III. etapa

„Je to tam opravdu moc hezké a doufám, že to bude udržované ve stávajícím stavu, a že to nějací vandalové a nepřizpůsobiví občané nezničí. Bydžov něco takového moc potřeboval, protože stav původního nádraží byl hrozný a nereprezentativní," prohlásila například Dagmar Rudolfová z Nového Bydžova.

Tím ale stavební úpravy kolem terminálu nekončí. V plánu je nyní III. etapa stavby, která by měla vyjít na osm milionů. „Jde o kompletní úpravu prostor před vlakovým nádražím. Celá lokalita tak získá jednotný vzhled," naznačil Zachař.

Konkrétně by mělo dojít k modernizaci ulice Milady Horákové a Vrchlického v rozsahu od křižovatky s ulicí Dr. F. L. Riegra po ulici Dr. J. Baráka. Zrekonstruovaná ulice umožní bezpečnější přístup do nově vybudovaného přestupního terminálu a k budově stávajícího vlakového nádraží. Radnice si od opravy slibuje i bezpečnější pohyb v této lokalitě.

V plánu je také náhrada původní dlážděné vozovky za asfaltový beton. Dojde tak ke snížení hlučnosti z dopravy. Moderního vzhledu se dočká i osvětlení.

Jak šel čas s přestupním terminálem
Stavba dopravního terminálu začala loni v dubnu. Práce měly být původně ukončeny v listopadu. Kvůli počasí převzala radnice terminál o několik dní později – 20. prosince. Na místě se pokládaly nové inženýrské sítě, rekonstrukce se dočkaly přístupové ulice i parkovací místa. Město v lokalitě vybudovalo novou vodovodní a kanalizační síť. Vyrostla tu také nová odbavovací hala. Nechybí v ní sociální zařízení, ani informační tabule. V místě je i dostatek zeleně.
Asi největší změnou je však šest zastřešených stanovišť. Zastávky se sem přesunuly z Purkyňovy ulice. Nyní jsou hned u vlakového nádraží, což vyřešilo dlouhodobý problém s přestupováním.
Celkové náklady na stavbu vyšly na 35 milionu korun. Zhruba 85 procent nákladů pokryla dotace z Evropské unie.

Veronika Skřivanová