Kdo co a za co? Tak by se ve zkratce dala shrnout jednání, která posledních několik týdnů vedou zástupci Hradce Králové v čele s primátorem Zdeňkem Finkem se Správou železniční dopravní cesty (SŽDC), potažmo s Ministerstvem dopravy.

Auta i chodci pod zem

A v sázce je hodně. „Jedná se o rozšíření podjezdu na Kuklenské třídě o další pruh a tři mimoúrovňová křížení silnice s železnicí," řekl Deníku náměstek hradeckého primátora Jindřich Vedlich s tím, že všechny stavby souvisí se zdvoukolejněním trasy Hradec Králové – Pardubice, respektive Hradec Králové – Opatovice nad Labem.

Na koridoru by tak kromě rozšířeného podjezdu, který by jistě ulehčil dopravě s blížícím se otevřením OC Aupark, měly podle záměrů radnice vzniknout tři další podzemní „tubusy". A to jak pro automobilovou dopravu – v ulici Kuklenská, tak i pro pěší a cyklisty.

„Pro ně by měly podchody vzniknout v ulici Honkova a u Červeného dvora v ulici Bezručova," doplnil informace hlavní architekt města Petr Brůna, který je také jedním z aktérů jednání mezi magistrátem a státními institucemi. A podle architekta jsou jednání smysluplná a směřují k rozhodnutí, které části staveb budou připravené pro územní řízení.

Pro město bezpečnější

„Chceme, aby zdvoukolejnění neznamenalo bariéru, ale přispělo jak k rozvoji okrajových částí Hradce, ale také k větší bezpečnosti," řekl Petr Brůna a přiblížil současné priority u jednacího stolu.

„Jednou z podmínek jednání je rozdělení financí na stavby. Tedy co bude platit  SŽDC a co zaplatí město. Také se hledají vhodné dotační tituly," řekl architekt Petr Brůna a dodal, že v současné době se intenzivně pracuje také na dokumentaci.

Do několika let by se obyvatelé Hradce Králové měli projet nejenom vlakem po dvoukolejce směřující do Pardubic, ale také pod koridorem ve zbrusu nových podchodech. Už několik týdnů o tom jednají představitelé hradecké radnice s představiteli státních instituci, hlavně SŽDC.

Optimistické vyhlídky

„Kromě jednání v současné době také probíhá práce na přípravné dokumentaci. Chceme, aby byla synchronizována stavební činnost tak, aby nedocházelo k dlouhým zdržením," uvedl hlavní architekt magistrátu Petr Brůna s tím, že tyto přípravné práce jsou naplánovány v řádech několika následujících měsíců. A to tak, aby došlo k průniku vizí SŽDC i hradeckého magistrátu. „SŽDC ví, že musí mít naše stanovisko. A od něj se pak budou odvíjet další kroky," uvedl architekt a dodal, že souběžně probíhají pracovní jednání s projektovou a inženýrskou společností Sudop.

„Víme, že nemůžeme nic promeškat. Pro nás jsou však tyto přípravné termíny zcela zásadní. A to i z důvodů přípravy na dotační tituly," doplnil architekt Petr Brůna, který celou akci vnímá jako strategické stavby pro Hradec Králové. Kdy by však mohly nové dopravní stavby vzniknout, nechce Petr Brůna předjímat. Konečné slovo totiž nakonec bude mít město, které řekne, zda do projektu půjde, nebo se kvůli vysokým finančním nákladům odsune „na druhou kolej."

Realisticky však na celou záležitost nahlíží náměstek primátora Jindřich Vedlich. „Pevně věřím, že se nakonec na všem domluvíme a stavby jak podchodu, tak mimoúrovňových křížení, začnou v rámci akce zdvoukolejnění cesty z Hradce Králové do Opatovic nad Labem. Tedy v roce 2018," uvedl Jindřich Vedlich.