„Je to hnus, navíc je to ponuré, moc dobrý pocit tady z toho nemám. Někdy mám strach, že na mě někdo zpoza těch oblouků vybafne,“ nebere si servítky Marcela Bobtová, která žije v Kuklenách a podjezdem kolem pomalu se posunující kolony aut tlačí kolo. Podjezd je starý už šest desítek let. Dva jízdní pruhy se tady noří pod násyp železniční trati. Silnici lemuje opěrná řada klenutých oblouků a za nimi je vyvýšený chodník široký víc než jeden a půl metru. Oprýskané stěny pak "zdobí" graffiti.

Úpravy navrhnou renomovaní architekti

Rekonstrukci vstupu do města po Pražské ulici chystá Správa železnic v rámci dlouho chystané rekonstrukce hlavního nádraží. „Nicméně nové řešení je takové čistě technické, takže my chceme, aby ten proces měl trochu vyšší úroveň, protože to bude brána do města,“ vysvětluje náměstek hradecké primátorky Adam Záruba.

Vrbenského kasárna se mají do tří let proměnit na přírodovědecké a archeologické muzeum.
Už čtvrtá dotační podpora pro rekonstrukci Vrbenského kasáren, za čtvrt miliardy

Ten má na magistrátu na starost mimo jiné urbanismus a architekturu. Rada města schválila začátkem prosince zadání studie renomované společnosti Opočenský Valouch architekti.

„Město je poměrně v časové tísni, proto jsme tady nešli třeba cestou nějaké architektonické soutěže. Musíme to mít hotové do února příštího roku,“ vysvětluje spěch vedení města Adam Záruba. Správa železnic totiž bude vzápětí žádat o stavební povolení. 

Stavět by se mělo nejdřív v roce 2026

Se samotným začátkem stavby se dá počítat nejdřív za dva roky a během stavby by měl být zachovaný průjezd do Kuklen jedním pruhem. Hlavní parametry průjezdu už jsou vyprojektované. Namísto dvou jízdních pruhů budou tři, zmizí řady sloupů, které oddělují vozovku od chodníků. Ty se rozšíří na tři metry na každé straně. „S termínem máme trochu nůž na krku. Musíme to předat do konce února a Správa železnic pak úpravy projektu zapracuje do projektové dokumentace,“ popisuje plány na poslední úpravy Adam Záruba.

Možné úpravy se nebudou týkat samotné konstrukce. Architekti mohou pracovat s detaily, podobou zábradlí, nasvícením prostoru a formou povrchů zdí.

Stávající přejezd nahradí za několik let nadjezd. Spolu s přeložkou I/33 ho silničáři postaví v poli blíže Hradci.
Přejezd v Plotištích se zruší. Trať z Hradce na Turnov překlene nový most

„Prostor by měl být doplněný výtvarnými díly. To znamená, že můžeme vlastně pracovat buď s povrchem vlastní konstrukce, tedy nějakým tvarováním, prolamováním, nebo rastrem. Mohou se použít různé obklady, třeba keramické,“ nabízí možnosti zkrášlení podjezdu náměstek primátorky.

To už ale bude práce architektů, kteří mají svoji představu o budoucí podobě kuklenského podjezdu ztvárnit do konce února.