Současnému vedení Hradce Králové se ozvaly dvě firmy, které by od léta chtěly ve městě koloběžky provozovat. „Provoz elektrokoloběžek by měl být výrazně upravený, a to nejen vyhláškou, ale také vzájemnou dohodou, která bude reflektovat ne vždy pozitivní zkušenosti předchozí s tímto dopravním prostředkem,“ řekla hradecká primátorka Pavlína Springerová.

Ilustrační foto.
Problémy na silnicích. Víme, kde se na Hradecku musí řidiči připravit na zdržení

„Nechceme bránit soukromému podnikání ani jiné možné alternativní mobilitě,“ uvedla ve středu primátorka města. Maximální počet elektrokoloběžek v ulicích má být 300 s tím, že každá z dvojice firem má nasadit do ulic do sta kusů. Stanoviště budou stejná jako pro sdílená kola Nextbike, těch je dnes ve městě kolem 70. Půjčovat a vracet koloběžky půjde jen na těchto místech a provozovatelé budou za nájem plochy platit tři koruny za metr čtvereční na den.

Dalším omezením bude maximální rychlost. Ta bude 20 kilometrů za hodinu. „Ve vybraných zónách je tato rychlost navíc snížena na 15 kilometrů. Jsou ale i lokality, do kterých budou mít elektrokoloběžky úplný zákaz, jako jsou například Jiráskovy, Žižkovy či Sukovy sady, podchod Karla IV., hřbitovy nebo náplavka u Labe,“ popsal vedoucí odboru rozvoje města Karel Vít.

Omezení rychlosti a zákaz vjezdu ošetří elektronicky přímo na koloběžkách provozovatelé. Pokud zůstane koloběžka odstavená mimo vymezené místo, má ji podle dohody odstranit provozovatel. Jinak ji nechá odvézt město. „Koloběžky budou ukládány na letišti, provozovateli budou vráceny za úhradu nákladů na odtah 260 korun za jednu koloběžku,“ uvedl Karel Vít.

Při sekání plánují hradecké technické služby stále častěji využívat mulčování a mozaikové sečení.
Kvůli rychlému nástupu jara se v Hradci už objevily sekačky a zavlažovací vaky

Elektrokoloběžky ve městě fungovaly krátce v létě 2021. Po velkých problémech s jejich odkládáním město schválilo speciální vyhlášku, ale tehdejší provozovatelé společnosti Lime a Bolt na podmínky města nepřistoupily a koloběžky z města po necelé sezóně stáhly.

„Pro mě je velmi překvapující, že mezi těmi adepty je společnost Lime, která patřila k těm nejhorším provozovatelům, se kterými jsem jednal,“ namítl ve středu opoziční zastupitel zvolený za ANO Pavel Marek. Před třemi lety měl jako náměstek tehdejšího primátora problém na starosti.

„Mně se ta situace nelíbí. Víme, že jejich uživatelé běžně projížděli zakázanými zónami, nedodržovali rychlosti, koloběžky se válely mimo daná místa. Nemyslím si, že je to dobré řešení,“ dodává Pavel Marek, který připomíná, že se o návratu elektrokoloběžek dozvěděl terpve ve středu od autora článku a nezná přesné parametry dohody. Pochybnosti má i o tom, jak se bude dařit vymáhat dohodnuté podmínky. „Podle mě do Hradce nepatří a pokud ano, pak jen jako doplněk MHD,“ říká opoziční zastupitel.

Na Moravském Předměstí v Hradci Králové vyroste ve dvou etapách téměř 150 bytů a více než dvě stovky parkovacích stání.
VIDEO: Výstavba na hradeckém sídlišti postupuje. Hrubá stavba bude na podzim

Město ještě požádalo policii o vyjádření, zda jsou vůbec půjčované elektrokoloběžky způsobilé pro silniční provoz. Dohodu s jejich provozovateli mají zastupitelé schvalovat na konci dubna. Pak musí obě strany smlouvu podepsat a první elektrokoloběžky by se v ulicích města mohly objevit na začátku léta.

Nešťastný nástup elektrokoloběžek do Hradce

Stovky koloběžek s elektromotory se v Hradci Králové poprvé objevily v létě 2021. Uživatelé je živelně odkládali tam, kde to pro ně bylo nejjednodušší. Koloběžky tak často blokovaly chodníky, ale někdy stály i na silnicích, veřejné zeleni. V extrémních případech končily v řece, na stromech nebo v kontejnerech. Magistrát se nakonec rozhodl začít jejich provoz regulovat a následující zimu schválil speciální vyhlášku. Ta rozmístění koloběžek v ulicích zpoplatnila podobně jako třeba venkovní zahrádky před restauracemi. Firmy Bolt a Lime své stroje do ulic už nevrátily.

Mohlo by vás zajímat: Další rána pro dopravu v Hradci, uzavřel se Pražský most v centru města

Zdroj: Deník/Jiří Fremuth