S montáží radarů na rušných ulicích technici odstranili dosavadní značky omezující rychlost na 30 kilometrů za hodinu u škol SNP a Lhotecká a na 40 kilometrů u ZŠ Úprkova. Teď tudy mohou auta svištět klasickou padesátkou. „Je to nesmysl. Komu je zatěžko sundat před školou nohu z plynu, to je psychopat a za volant nepatří,“ nebere si servítky maminka Jana, která před školou vysadila své dva potomky.

„Zrovna včera jsem si stoupl před školu a je to mazec. Ráno tady zastavuje jedno auto za druhým, děti přechází. A to tady máme oproti normálu polovinu dětí,“ popisuje ranní ruch před Základní školou Úprkova ředitel Petr Lehký. Špičky jsou přitom zhruba poloviční, protože škola se přistavuje a celý druhý stupeň se učí v centru města.

U tří hradeckých škol se zvýšila maximální povolená rychlost. U ZŠ SNP se smí místo 30 jezdit 50 kilometrů za hodinu.
U tří hradeckých škol zmizelo omezení rychlosti. Kritizují to rodiče i odborníci

Vedení školy chce situaci projednat ve čtvrtek na školské radě, kde jsou zástupci rodičů, učitelů i magistrátu. „Chceme, aby se sem čtyřicítka vrátila, padesátka před školou je nebezpečná. Ten provoz je tady ráno extrémní,“ plánuje Lehký.

Zrychlení u škol patří do projektu k inteligentnímu dopravnímu systému. Kromě výměny semaforů za chytré, které se přizpůsobí aktuálnímu provozu, jsou jeho součástí i radary na měření rychlosti. Podle současného náměstka hradecké primátorky Miroslava Hlouška se o zmizení třicítek rozhodlo za minulého vedení města. A hlavní slovo nemělo město, ale experti policie a státní správa zastupovaná odborem dopravy. „Státní policie se tehdy vyjádřila, že nastavení rychlosti na 30 kilometrů za hodinu nemá opodstatnění,“ nahlíží do dokumentů Hloušek.

Gočárova třída v Hradci Králové. Značkami je doslova obsypaná.
Jedna za druhou, Gočárovu třídu v Hradci Králové lemuje změť značek

I on chce omezení rychlosti ke školám vrátit. „V pátek máme pracovní skupinu k dopravě. Ještě předtím se chci sejít s dopravními inženýry policie, protože celkem oprávněně veřejnost, školy, rodiče odejmutí třicítek nevidí příliš pozitivně a já se jim nedivím,“ vysvětluje náměstek.

Teď chce s policií a úředníky řešit, jak situaci napravit. „Máme trochu problém, protože jednotlivé body měření jsou součástí projektové dokumentace. Dokud neukončíme zkušební provoz a nepřevezmeme dílo od dodavatele, tak s tím hnout nebudeme moci,“ dodává Hloušek.

Policie je připravená se problémem zabývat. „I naším cílem je samozřejmě bezpečnost osob a plynulost provozu, nicméně pokud vzejde požadavek na úpravu režimu, bude to patrně opět předmětem jednání všech zúčastněných subjektů,“ sdělila Deníku mluvčí policie Magdalena Vlčková.

Kruhový objezd v Zámrsku, kde se dělí dvě cesty na Hradec: po "staré" a po dálnici
Po otevření dálnice D35 klesl počet náklaďáků na staré "pětatřicítce" na třetinu

„Doufám, že Policie České republiky pochopí situaci. Pokud ne, tak je požádám, ať jdou do těch škol před rodiče a ať svůj názor obhájí,“ říká hradecký náměstek pro dopravu.

Zvýšení rychlosti u trojice hradecký škol kritizoval i odborník na bezpečnou jízdu Vít Jedlička. „Měření rychlosti sice řidiče zpomalí, ale budou zpomalovat ne na původní třicítku, ale na padesátku. Děti jsou často nepředvídatelné, nepozorné, můžou spěchat do školy, často mají sluchátka, hrají hry na telefonu. To je prostě riziko,“ připomíná hradecký odborník s tím, že rozdíl v brzdné dráze mezi třicítkou a padesátkou může mít fatální následky.

Nových 22 kilometrů dálnice D11 kolem Hradce Králové až k Jaroměři se otevřelo 17. prosince 2021. Protihlukové stěny u Svobodných Dvorů ale dodnes chybí.
ŘSD vybralo firmu na stavbu protihlukových stěn podél dálnice u Svobodných Dvorů

Systém inteligentních křižovatek včetně radarů se teď ladí. Pokuty ale zatím systém nerozdává. „Sbírají se statistická data, která de facto odpovídají datům v případě ostrého měření. To znamená, že měřidla fungují, ale neproběhne zatím přestupkové řízení,“ přiznává mluvčí magistrátu Kateřina Rohlíčková. Město předpokládá, že ostrý provoz včetně pokut začne fungovat na přelomu dubna a května.

V Hradci bude na přestupky dohlížet 12 kamerových bodů. Úsekové měření bude v Koutníkově ulici a ulici Antonína Dvořáka. Šest radarů bude měřit okamžitou rychlost v ulicích Úprkova, Lhotecká, Zborovská, Pouchovská, na Pražské třídě a třídě SNP. Dvě kamery budou hlídat průjezd na červenou v Okružní ulici a na Rašínově třídě.