Železniční trať mezi Hradcem Králové a Pardubicemi měla být podle plánů SŽDC kompletně zdvojkolejněná do roku 2021. Už dlouho je jasné, že se to nepodaří. Hlavní problémy totiž nastaly v úseku mezi Hradcem a Opatovicemi. Hradecká radnice dokonce přiznala obavy, že by mohla SŽDC od projektu ustoupit. Ta ale zatím svůj zájem o zdvoukolejnění stále avizuje. Plán počítá s tím, že trati má ustoupit jedna řada kaštanové aleje v Opatovické ulici. Proti tomu se ale bouří místní obyvatelé. „Nejsme proti zdvojkolejnění, pokud se nezhorší kvalita životního prostředí v oblasti. A tomu bohužel zatím všechno nasvědčuje,“ vysvětlil předseda spolku Kaštanka Ondřej Samek.

Schůzka, kterou v minulých dnech iniciovali hradečtí Piráti, přinesla novou naději. “Jednání mezi představiteli hradecké radnice, SŽDC a spolkem Kaštanka přineslo shodu na třech základních bodech,” komentuje jednání hradecký zastupitel Aleš Dohnal (Piráti). “Investice bude rozdělena do dvou etap, s tím, že první etapa, tedy rekonstrukce nádraží, nebude vylučovat variantní řešení v oblasti Kaštanky. Druhým bodem je, že jednání o případných výkupech soukromých pozemků povede město, ale budou mu osobně přítomni i zástupci spolku Kaštanka. SŽDC navíc bude hledat takovou podobu variantního trasování, která vlastníky pozemků na straně směrem do zahrad omezí co nejméně,” upřesňuje Aleš Dohnal.

Po letech tahanic se tak otvírá další cesta k vyjednávání s majiteli soukromých pozemků, kam by se mohla eventuálně kolej přesunout tak, aby alej Kaštanka zůstala zachována. Na pozemky bude bude podle Aleše Dohnala zpracován odhad, který přesně stanoví podmínky a hlavně rozsah nezbytného výkupu pozemků od soukromých majitelů.