„Třicítka tady byla velmi dobrá, je to špatně. Ráno je to tady nebezpečné, padesát za hodinu je u školy moc,“ podivuje se před základní školou na třídě SNP Leoš Kamenický, který do školy zrovna odvedl dvě dcerky. Před začátkem vyučování tady zastavuje jedno auto za druhým a vystupují z nich školáci s baťůžky. Kolem po frekventované tepně směřuje řada aut do centra a ven. Přechody hlídá dvojice strážníků.

Věra Bekrová hlídá bezpečnou cestu dětí do ZŠ a MŠ Jiráskovo náměstí už sedmým rokem.
Bezohledně jezdí třeba rozvážkové dodávky nebo taxíky, říká hradecká přechodářka

„Kolem osmé je tady hustý provoz, proto tady máme městskou policii. Ta třicítka by bezpečnosti určitě pomohla. Stačilo by, aby platila jen v době vyučování,“ zamýšlí se ředitelka ZŠ SNP Šárka Sýkorová a dodává, že situací se bude zabývat vedení školy.

Omezení rychlosti zmizela na začátku února i od základních škol Lhotecká v Malšově Lhotě a Úprkova v Malšovicích. I tady se jedná o frekventované ulice vedoucí do centra města. „Je znát, že jsou tady instalované radary a značky, které upozorňují na měření rychlosti. Ale určitě bych přivítal, aby se sem snížení rychlosti vrátilo. Ranní a odpolední provoz je tady opravdu velký a reakce dětí jsou nepředvídatelné,“ myslí si ředitel ZŠ Úprkova Petr Lehký. Tady byla dosud rychlost omezená na 40 kilometrů. Zákazové značky u všech škol nově nahradily radary. „Je vidět, že díky radarům si řidiči dávají pozor a doprava se zklidnila,“ dodává Lehký.

Odborník na defenzivní jízdu Vít Jedlička."Děti jsou často nepředvídatelné, nepozorné. To je prostě riziko,“ připomíná hradecký odborník na defenzivní jízdu Vít Jedlička.Zdroj: Deník/Jiří FremuthJenže řidiči zvýšení rychlosti ještě nezaregistrovali a automaticky přibrzďují na původní čtyřicítku, respektive třicítku. „Měření rychlosti sice lidi zpomalí, ale časem budou zpomalovat ne na původní třicítku, ale na padesátku. Děti jsou často nepředvídatelné, nepozorné, můžou spěchat do školy, často mají sluchátka, hrají hry na telefonu. To je prostě riziko,“ připomíná hradecký odborník na defenzivní jízdu Vít Jedlička.

Vyšší rychlost u škol se nelíbí ani náměstkovi hradecké primátorky Miroslavu Hlouškovi, který má na starosti právě dopravu. Podle něj došlo k úpravě dopravního značení na základě projektové dokumentace k Inteligentnímu dopravnímu systému (IDS), kterou ještě připravovalo minulé vedení města: "Vyjadřovali se k tomu i odborníci z řad policie, kteří poslední dobou prosazují nesnižování rychlosti na 30 kilometrů za hodinu. Mně osobně se tento trend z pohledu zajištění bezpečnosti dětí na přechodech u škol nelíbí a pokusím se již v průběhu zkušebního provozu IDS tuto záležitost vyřešit," slibuje Miroslav Hloušek. Současně tvrdí, že rozhodující slovo v těchto případech nemá město, ale policie a odbor dopravy, který je výkonem státní správy a vedení města na něj nemá přímý vliv.

Další problém je, že radary, které jsou součástí IDS sice rychlost snímají, ale pokuty ještě nerozdávají. Ostrý provoz penalizačních funkcí město dříve avizovalo na začátek jara. „Ačkoliv systém nebyl zatím uveden do ostrého provozu, musí již radary zkušebně fungovat a musí být sledován reálný stav, aby mohlo dojít k co nejpřesnějšímu vyhodnocení zkušebního provozu,“ vysvětluje mluvčí magistrátu Kateřina Rohlíčková.

Podle policie se rychlost u škol zvyšovala po společném jednání s magistrátem, městkou policií, odborem dopravy a také řediteli dotčených škol.

"Značky omezující rychlost jsou odstraněny natrvalo. Je tam umístěna nová značka Měření rychlosti. Přestože nainstalované radary na měření rychlosti neběží ještě v ostrém provozu, řidiči zpomalí, o což v rámci prevence a dodržování pravidel silničního provozu se hlavně jedná,“ říká za hradeckou policii Iva Kormošová.

30, nebo 50 km/h je zásadní rozdíl

Vyšší rychlost znamená zásadní rozdíl v brzdné dráze, ale i v následcích případné srážky.Vyšší rychlost znamená zásadní rozdíl v brzdné dráze, ale i v následcích případné srážky.Zdroj: Driving CZ
„Snížení rychlosti v nebezpečných místech není proto, aby se nestaly žádné krizové situace, ale proto, aby případná kolize dopadla co nejlépe. Většinou se u škol a školek jedná o to, že dítě nevběhne před auto ve vzdálenosti 13,5 metru, abychom to byli schopni ubrzdit z rychlosti 30 kilometrů za hodinu, ale vběhne nám těsně před auto a v ten okamžik jde právě o následky nárazové rychlosti. A i kdyby dítě vyběhlo 13,5 metru před autem a řidič by byl schopen to ubrzdit bez nárazu z počáteční třicítky, tak v případě, že by ten samý řidič ve stejném autě a na stejném povrchu jel počáteční rychlostí padesát, tak by po 13,5 metrech, kde už při počáteční třicítce stojí, jel ještě rychlostí 50 km/h. To je prostě fyzika, kterou nejde obejít, a rychlost zabíjí,“ vysvětluje expert na defenzivní jízdu Vít Jedlička.