Jenže o tom, že v České republice chybí pro jízdní kola parkovací místa, případně mají nedostatečnou kapacitu, nízkou kvalitu a nevhodné umístění, není třeba diskutovat. Právě Hradec Králové bude první město, nejen v našich končinách, ale v celé Evropě, kde se situaci chystají změnit.

Na začátku srpna by se totiž měl mezi vlakovým nádražím a hotelem Černigov začít stavět historicky první parkovací dům pro jízdní kola.

Inspiroval se v Asii

Ocelová konstrukce ve tvaru osmiúhelníku se skleněnou výplní bude zapuštěna do země.  „Původně vedl ke vstupu stupínek, po kterém by museli lidé vyjet do modulu. Nakonec jsme se pro větší pohodlí uživatelů rozhodli pro zapuštění do země," vysvětluje Rudolf Bernart, majitel cyklistického obchodu.

Právě on při své obchodní cestě po Tchaj–wanu narazil na systém parkovací věže, a nápad netypického umístění bicyklů v Hradci Králové realizuje.

Den za pětikorunu?

Do cyklodomu se vejde 116 jízdních kol. Objekt musí ladit s okolím, takže na něm postupně stavitelé provedou drobné změny, aby vypadal kulatě. Každý se určitě zeptá na cenu, protože zamknout si kolo můžou všichni kdekoliv a zadarmo. „Chtěli bychom, aby poplatek stál maximálně pět korun. Uvidíme, jak bude dům vytížený. Udělali jsme úpravy v softwaru, abychom měli informace nejen o počtu kol. Budeme sledovat pohyb bicyklů na různých pozicích," tvrdí Rudolf Bernart.

Dodal, že se zvažuje, na jak dlouho si budou majitelé moci své kolo v úschově nechat. Podle něj by bylo ideální 24 hodin. Nenastala by tak situace, že v modulu někdo nechá kolo třeba několik měsíců.

„Službu bych využil. Pořád to bude levnější, než jet autobusem. A nemusím se bát, že mi kolo někdo ukradne," říká Petr Oščiatka z Březhradu.

Budou další kolárny?

„Jedná se o další přínos pro rozvoj  cyklistické dopravy v Hradci Králové. Pokud se tento systém osvědčí, rozšíříme ho do dalších částí města. Jednotlivé lokality jsme už vybrali. Nepochybně cyklodům přispěje i ke snížení krádeží kol," myslí si Jindřich Vedlich, náměstek primátora pro investice.