Dovolit jim chce například protisměrnou jízdu v jednosměrkách, v ulicích povolit maximálně třicítku a zřídit takzvané cykloulice, kde by měli lidé na kolech přednost před auty. „Všechny možnosti se ale nejprve musí důkladně prověřit," upozornil cyklokoordinátor z hradecké radnice Karel Šimonek.

Kola by měla zmizet hlavně z chodníků

Od podobných opatření a změn si radnice slibuje mimo jiné i větší bezpečnost pro chodce, které neukáznění cyklisté ohrožují na chodnících.

„To už je klasika. Vyrážím do školy, plné ruce věcí. Sejdu z bytu k vchodovým dveřím, vyjdu ven a téměř vletím pod kolo nějakého šíleného jezdce, který těsně míjí náš barák. Jak to třeba dělají maminky s malými dětmi si neumím vůbec představit, katastrofa," říká vysokoškolačka Tereza, která bydlí  v jednom z bytových domů v Mánesově ulici.

A její slova potvrdila na veřejné schůzi nedávno i předsedkyně Komise místní samosprávy Střed města Ivana Bezdíčková: „Stále roste počet neukázněných cyklistů. Současný stav, kdy cyklista k jízdě využívá chodník, je neúnosný."

Radnice tak před časem dala lidově řečeno hlavy dohromady a slíbila, že se problém v lokalitě pokusí vyřešit. „Po několika diskuzích s odborem dopravy jsme se shodli v tom, že by v tomto území mělo dojít k plošnému zklidnění dopravy," říká cyklokoordinátor Karel Šimonek s tím, že ono území by mělo být ohraničené třídou Karla IV, ulicí Resslovou a řekou Labe.

Jedním z návrhů, které by ke zklidnění oné lokality měly přispět, je vytvořit takzvané cykloulice, které by se daly charakterizovat jako kompromis mezi obytnou a pěší zónou. „Významně tomu nahrává novelizace zákona o provozu na pozemních komunikacích, ve které se o vymezení takzvaných cykloulic uvažuje. Zaručují, že v takové ulici bude na prvním místě cyklista a veškerá motorová doprava mu musí poskytnout bezpečný a pohodlný průjezd. Takový krok je   ale samozřejmě o velké participaci s místními obyvateli, komisí místní samosprávy, odborníky a s policií," dodává Karel Šimonek.

Na třídě Karla IV. zůstane padesátka

Co se týče navrhovaných  „zón 30", kde by byla povolena rychlost maximálně 30 kilometrů v hodině, tak by neměly zahrnovat páteřní třídu Karla IV. – padesátka by tam měla zůstat i do budoucna.

Upřednostňování cyklistů v centru ale budí obavy kvůli parkování. Už teď je míst pro stání aut v lokalitě nedostatek a někteří místní se obávají, že kvůli prosazování cyklistů přijdou o další.

To by se ale podle slov zástupců radnice i komise stát nemělo. „Snahou komise je minimalizovat zásahy do systému parkování a neomezovat současný počet parkovacích míst," uklidňuje obavy předsedkyně komise Ivana Bezdíčková a hradecký cyklokoordinátor Karel Šimonek dodává: „Nutnost zachování co největšího počtu parkovacích míst budeme samozřejmě respektovat."