Nesoulad uvnitř "bruselsky" kulaťoučké a hvězdičkami orámované Evropy, ten měl zřejmě na mysli David Černý, když vytvářel svou – naši Entropu.
A jakou entropii by pozorovatelé zjistili v naší maličké republice? Jaká je míra naší vnitřní neuspořádanosti?

Deník dobře ví, kde v krajích bota tlačí.
Vytvořil pro své čtenáře zrcadlo našich problémů, „czech-entropu“, zkráceně Czechtropu.

A protože ta v Bruselu má formu plastikového výlisku slepovacího modelu, drželi jsme se stylu a rovněž zhotovili skládačku.

Její díly k sobě pasují přesně. Jak ladí obsah, můžete posoudit ZDE.

Líbí se vám atribut královéhradeckého kraje se symbolikou nedokončené dálnice a „havrana“? Vystihl Deník správně krajský problém, který je v republice všeobecně znám?

Vyjádření královéhradeckého hejtmana Lubomíra France:

"Člověk by se měl umět zasmát sám sobě. Každá satira se však musí dělat vkusně a nápaditě. Přiznám se, že mě vyobrazení kraje jako dálnice končící ve ztracenu moc netěší. Tento problém, který se snažíme intenzivně řešit, na mě příliš doléhá, než abych se mu mohl zasmát. Pokud jde o svéráznou plastiku Entropa v Bruselu, nezatracuji ji jako celek. Některé nápady jsou na ní zdařilé, jiné však zavání obvyklými klišé či postrádají potřebnou míru vtipu a vkusu."

LUBOMÍR FRANC
Czechtropa, Královéhradecký kraj

VOX POPULI, VOX DEI?

(NÁZORY RESPONDENTŮ NEVYJADŘUJÍ POSTOJ REDAKCE)


Za uměleckou svobodu a pravdu se netřeba omlouvat

(Názor"BR čtenáře vložený jako příspěvek do webové sekce Čtenář - reportér 16. ledna 2009)

Umělecká instalace Davida Černého je dle mého soudu zdařilou uměleckou nadsázkou, kterou se není třeba urážet. Vyjadřuje tu dávnější, tu temnější minulost, ale i současnost našeho kontinentu.
Je určitě lepší a zdařilejší prezentací naší země v Evropské unii než vládní „Evropě to osladíme!“
Možná i s blížícím se výročím sametové revoluce odkazuje též na naše, dnes již zhusta zapomenutá hesla o tom, že „pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí“.
Prostě je to tak: Dálniční síť v Německu začal stavět Adolf Hitler – a celá Evropa ji Německu závidí. Turecké záchody v Bulharsku zná mnohý, a kdo na nich vykonal svoji nejnižší lidskou potřebu, tak ten musí ocenit jejich hygieničnost. Kouřící atomové věže ze siluety Rakouska a Slovensko svázané maďarskou trikolórou nám také netřeba vysvětlovat…
No a co s námi? Já bych navrhoval zeď. Protože jak kdysi říkal jeden můj kolega „Nejsme žádní přizdisráči!“ Nebo jsme?
Bc. Petr Fejfar

ENTROPA je od pojmu ENTROPIE

"Entropie je obecně veličina udávající míru neuspořádanosti zkoumaného systému nebo také míru neurčitosti daného procesu." (slovník cizích slov)
A jak Černého dílo vnímají Královéhradečtí? Líbí se, nelíbí?
Co o tomto uměleckém díle soudí?
ANKETA V ULICÍCH HRADCE KRÁLOVÉ
(20. ledna 2009)

Mně se to líbí. Kdybych byl ale Bulhar, tak by se mi to tak nelíbilo. Samozřejmě, že se mohou ozvat, ale mohli by to brát s humorem a nemuseli by kvůli tomu tak bláznit.
Tomáš Bláha, 23 let, student, Hradec Králové

Mně je to celkem jedno. Ať si tam dělají, co chtějí. Slováky a Bulhary to mohlo trochu naštvat a nějakou ostudu v Evropě nám to asi taky udělalo.
Filip Ropický, 16 let, student, Smiřice

Myslím si, že se to moc nehodí a že mají Bulhaři a Slováci právo být uražení. Viděla jsem tu plastiku a příliš se mi nelíbí. Ale ať si dělají, co chtějí.
Jitka Žáková, 21 let, na mateřské dovolené, Hradec Králové

Především nemělo projít to, že Entropu dělal jeden člověk. Mělo to posoudit více lidí a myslím, že nám to zrovna nedělá dobrou pověst. Slováci a Bulhaři mají právo být dotčeni. Je to urážka s těmi záchody. Bulharsko je krásná země. Nelíbilo se nám to.
Eva Kvapilová, důchodkyně, 70 let, Trutnov

Myslím si, že to není špatný nápad. Docela se mi to líbí a rozhodně bych proti tomu neprotestoval. Určitě nám to neudělalo ostudu. Vždyť Slováci a Bulhaři to ani nemyslí tak vážně. Bulhaři možná. Ale co se týče Slováků, tak je to akorát odpovídající vzájemným vztahům.
Petr Kohoutek, 62 let, lékárník, Hradec Králové

Ohlas čtenáře: Umělecký počin, nebo umělecká zbabělost?

Rychnovsko/ Plastika Entropa výtvarníka Davida Černého měla podle svého autora provokovat na základě umělecké svobody a podivného práva umělce podfouknout vládu. Z mého pohledu však toto dílo vykazuje zjevné prvky autocenzury, či umělecké zbabělosti.
Nevím, jestli výtvarné okno Davida Černého způsobily peníze od vlády, či od pana Bakaly. Nějak si neumím představit, že pouze z nepozornosti David Černý přehlédl základní orientační symbol naší novodobé státnosti, kterým je dle mého soudu bezprecedentní ekonomické tunelování.
Pokud by plastiku ČR zdobily tunely opatřené symboly bank, slepou justicí za ruku vedené politické reprezentace, vysmátých tunelářů a platících dolních deseti milionů, pak bych jeho smysl pro uměleckou nadsázku vnímal jako objektivní a jsem si jist, že by i Bulharsko tlumilo svůj jinak oprávněný hněv.
Na toaletách odpovídajících místním hygienickým zvyklostem není konec konců nic špatného, neboť tělesnou potřebu vykonávají všechny národy světa. Pouze se o této činnosti taktně mlčí. David Černý se touto poučkou neřídil. Naopak taktně zamlčel česká specifika, která nás místo rychlejšího ekonomického růstu poslala do míst, která na Entropě symbolizují Bulharsko.
František Štván