Pokuta ve výši 1,5 milionu, kterou hradecké radnici udělil antimonopolní úřad za smlouvu s Atolem, zatím není pravomocná. Právníci magistrátu pracují na textu rozkladu.

„Zcela jistě neseme rizika s financováním systému, vnesli jsme do něj vlastní prostředky, vzali si úvěry od bank. Jako vedlejší účastník řízení určitě podáme rozklad rozhodnutí úřadu,“ uvedl Dušan Čížek, ředitel Atolu.

Podle názoru antimonopolního úřadu se také v daném případě nejednalo o koncesi, ale o nadlimitní veřejnou zakázku na stavební práce.

„Do soutěže se mohl přihlásit každý, pokud se ukáže, že bylo soutěžní prostředí narušeno, odpovědnost by měla nést firma, která pro nás řízení dělala,“ řekl Václav Svoboda, mluvčí radnice. „Máme patnáct dní na to, aby naši právníci zpracovali rozklad, který podáme,“ dodal.

Podle radnice veřejná zakázka je v souladu se směrnicí Evropského parlamentu a Rady, která stanoví, že koncese na stavební práce je smlouva stejného druhu jako zakázka na stavební práce pouze s nějakými výjimkami, které nejsou v rozporu s tímto případem.

Pokutu ve výši jednoho a půl milionu korun tedy zatím magistrát platit nebude.

Uložení pokuty od antimonopolního úřadu je však jakousi satisfakcí pro kritiky koncesní smlouvy mezi magistrátem a Atolem a systému parkování vůbec.

„Už přes rok obíháme s našimi námitkami všechny možné instituce, včetně samotného zastupitelstva. Nikde jsme nebyli vyslyšeni, až teprve tento úřad nám dal za pravdu,“ uvedla Lenka Trkalová, která v loňském roce uspořádala po městě petici. S ní pak petiční výbor seznámil městské zastupitelstvo, obrátil se na protikorupční policii, okresní i krajské státní zastupitelství, vše bez úspěchu.

Nyní s vyjádřením Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže si kolečko hodlají zopakovat.

„Kroutili jsme tenkrát hlavou nad rychlým rozhodnutím zastupitelů, ti by teď měli pokutu zaplatit ze svého,“ podotkla Lenka Trkalová.

O koncesní smlouvě rozhodlo zastupitelstvo na konci minulého volebního období v roce 2006. Prosazovala ji ODS. Systém výběru parkovného na základě třicetileté smlouvy je trnem v oku většině politických stran, kritiku sklízí také od veřejnosti.

„Než se rozhodlo o uzavření smlouvy, mělo se to konzultovat s lidmi, nelíbí se nám, že příjmy z parkovného nejdou městu a musí se platit nehorázné sumy za pronájem parkovacích míst. Smlouva by se měla změnit a nebo vypovědět,“ řekla Hana Orgoníková městská zastupitelka za ČSSD.

S Atolem se kvůli koncesní smlouvě soudí také dva hradečtí advokáti, kteří požadují navrácení zaplaceného parkovného. Podle nich chybí smlouvě souhlas ministerstva financí. Jednání bylo v červnu odročeno na konec srpna. Soud ho odročil mimo jiné i proto, že čekal na vyjádření antimonopolního úřadu.

„Společnost Atol do současnosti investovala do parkovacího systému 145 milionů korun. Pomocí vlastních a bankovních zdrojů vybudovala parkovací dům Katschnerka. Celkově rozšířila kapacitu parkování v Hradci Králové o 699 parkovacích míst,“ uvádí za Atol Karel Kovář.

Radnice si za svou smlouvou stojí i nadále, i když už se objevují hlasy, že by se měla přezkoumat a změnit. „Budeme se smlouvou zabývat a chceme ji polidštit, brát v potaz názory obyvatel. Jinak ale město parkovací systém potřebovalo a ten plní svůj účel,“ uvedla náměstkyně primátora Pavla Finfrlová.