Redaktorka, která se vydávala za italskou turistku Catarinu Binetti hovořící srozumitelnou angličtinou, žádala po personálu čtyř náhodných středisek informace týkající se ubytování. A výsledek? Někde až žalostný.

Největším šokem byla reakce infostřediska v Třebechovicích pod Orebem, které na běžně dostupných internetových stránkách upozorňuje, že je jeho personál vybaven znalostmi dokonce pěti světových jazyků.

Realita však byla mnohem zajímavější a hlavně „jednodušší“. Operátorka centra totiž po našem krátkém nastínění požadavku, při kterém se stačila redaktorka jen představit, hovor sama ukončila, aniž by řekla pouhé „pardon“.

Po tomto zjištění jsme se na infocentrum obrátili přímo s otázkou, zda je personál schopen poradit zahraničnímu turistovi. „Anglicky trochu umí moje kolegyně, ale jazyky se teprve učíme. Jsme tu jen dvě a občas tu zaskakuje někdo další. Já pracuji hlavně jako pokladní, ale jak vidíte, musím toho zvládat víc,“ řekla Helena Novotná, jedna z pracovnic.

Vedení města o tomto problému ví a má ho snahu řešit. „Určitě souhlasím, že situaci je třeba změnit, jelikož k nám jezdí mnoho turistů ze zahraničí. Od 1. ledna tohoto roku nastoupila do infocentra nová ředitelka, která se snaží věc napravit. Nějakou dobu to ovšem potrvá,“ poznamenal k tomu starosta Jiří Němec.

Bezradní jsou také v novobydžovském infocentru. Tamní zaměstnankyně se sice telefon neodvážila položit, ale bez hlesnutí čekala, až to naše Catarina Binetti sama vzdá.

Po několikerém zopakování slůvka „haló“, kterému by měl rozumět i Čech, redaktorka sluchátko skutečně položila. Pracovnici se mohlo nejspíše oddechnout. Zpětnou reakci jsme proto vyžadovali i v tomto případě.

„Pracujeme tu celkem tři. Jedna z nás se domluví anglicky, já a moje další kolegyně hodně špatně německy. Kdyby mi zavolal Angličan, tak to by asi byl problém. Poradit bych nejspíš nedokázala,“ přiznala Dobroslava Strnková, pracovnice IC v Novém Bydžově.

Mnohem lépe dopadla další dvě informační centra v regionu. V Chlumci nad Cidlinou zvedla telefon anglicky hovořící slečna, která sice s potížemi, ale přesto dokázala pomoci.

„Pokud by se cizinec dovolal mně, předala bych hovor kolegyni. Zrovna tento týden jsem ji slyšela, jak se baví s nějakou Italkou,“ uvedla Helena Holanová.

Téměř na výbornou lze hodnotit výkon operátora Informačního centra na Gočárově třídě v Hradci Králové. Na požadavek totiž dokázal okamžitě zareagovat a turistovi adekvátně pomoct.

Jitka Jelínková (jj)