„Bylo to občas peklo. Rozjeli jste se a na další křižovatce padla červená. A takhle to bylo pořád dokola,“ vzpomíná na poslední měsíce Martina Janečková.

Jenže situace se postupně zlepšuje s tím, jak se jednotlivé křižovatky zapojují do systému. „Když se křižovatka stavebně dokončí, tak nejdřív funguje v základním režimu. V následujícím týdnu se postupně zprovozňují detektory hustoty dopravy a další týden se připojí do centrálního prvku a pak se teprve spustí koordinační vlna se sousedními křižovatkami,“ vysvětluje postupný náběh nových křižovatek Jiří Pastucha z investičního odboru magistrátu, který má inteligentní dopravní systém na starosti.

Pět křižovatek zbývá

Z celkem 34 křižovatek, které jsou na městském okruhu a výpadovkách, zbývá dokončit pět. „Již nyní je funkční většina koordinovaných tahů městem a školní rok tak mohl začít v novém dopravním režimu,“ připomíná hradecký primátor Alexandr Hrabálek.

Jízda hned čtyř řidičů aut skončila nehodou.
Za tři dny bourali v Královéhradeckém kraji čtyři opilí řidiči a jeden cyklista

A zlepšení situace potvrzuje i test Deníku. Sedmikilometrový městský okruh projel redaktor za 13 minut s minimem červených. Nejvíc času, přibližně pět minut, pak ztratil na kilometrovém úseku mezi Miletou a kruhovou křižovatkou Na Kotli. „Tam je situace dlouhodobě tristní. Od Milety stojí kolona prakticky pokaždé a přitom z ostatních směrů bývá volno,“ připomíná dlouhodobý problém hradecký odborník na bezpečnou jízdu Vít Jedlička.

Mileta už je ale hotová a právě se do systému zapojuje a malšovický kruhák se teprve v září začne osazovat novými semafory. Už brzy se pak připojí semafory na Brněnské a výměna semaforů čeká ještě křižovatku na Vančurově náměstí. Vše má být stavebně hotové v říjnu.

Inteligentní systém bude také preferovat vozy MHD, které mají zpoždění. „První autobus budeme testovat v říjnu a v lednu nebo v únoru by pak už měl systém fungovat ve všech našich vozech,“ připomíná další funkci ředitel dopravního podniku Zdeněk Abraham.

V noci řidiče přibrzdí

Doposud přestavěné křižovatky už fungují v různých denních režimech. „Zjednodušeně ráno mají křižovatky větší propustnost směrem do města a odpolední špička upřednostňuje výjezd z města,“ vysvětluje přednastavenou preferenci Jiří Pastucha. Každá křižovatka k tomu sleduje hustotu provozu z jednotlivých směrů, upravuje délku intervalů, ale současně zůstává sladěná na zelené vlně.

Zajímavý je i noční režim, který má automaticky brzdit rychle jedoucí auta. Zelená bude natrvalo v hlavních směrech, vedlejší směry a chodce budou křižovatky pouštět podle potřeby. „Na některých křižovatkách se ve spolupráci s policií prověřuje režim, kdy se signál při překročení povolené rychlosti automaticky změní na červenou, aby rychle jedoucí řidiče přibrzdil,“ doplňuje další funkci systému investiční náměstek primátora Jiří Bláha.

Hradeckým podchodem u Centrálu procházejí denně tisíce lidí.
Podchod u Centrálu začne Hradec opravovat nejdřív v roce 2024

Naplno se má systém rozeběhnout do konce listopadu, do jara se bude ještě ladit jako celek. Automatické zaznamenávání přestupků má začít fungovat na jaře. „V daných úsecích budou radary měřit okamžitou nebo úsekovou rychlost, na vybraných křižovatkách budou kamery sledovat průjezd na červenou. K plnému spuštění přestupkového systému dojde nejdříve od dubna,“ připomíná mluvčí magistrátu Kateřina Rohlíčková. Za inteligentní dopravní systém zaplatí město 229 milionů korun bez DPH, zhruba na dvě třetiny investice pak získalo dotaci.