„Vždycky jsem na ISP přinesl ověřený doklad, že ho mám v trvalém užívání, a normálně mi prodali roční kartu. Letos už ne," popisuje.

„Podle zákona to nejde," reaguje Jiří Holubec, vedoucí místní pobočky ISP.

„Víme o tom, myslíme si, že to postihne desítky lidí," říká primátor Zdeněk Fink.

Nárok na kartu mají ti, kteří mají v místě trvalé bydliště a splní i další podmínky: Auto je jejich, mají ho z půjčovny, nebo je služební. Z obliga by byl i ten, kdo má vůz od manžela (manželky)…

Špryňarův případ je jiný, stejný problém by však vznikl mezi otcem a synem.

Další zvláštností případu je, že zákon, který nařizuje tuto praxi platí už sedm let, přesně od roku 2006.

„Postupně se ale vyvíjí právní názory na věc, proto jsme ke změně přistoupili až teď," vysvětluje Holubec.

Důvod, proč se zákon změnil, je jasný. „Norma musí předjímat jednání lidí," objasňuje advokát Petr Moník.

Co to v tomto případě znamená? Objevily se případy, kdy měli karty lidé, kteří v oblasti vůbec nebydlí. Jen „půjčili" auto místním a sami pak parkovali.

Lidé, jež červencový zásah postihl, však ještě mají šanci. „Budeme o tom mluvit," potvrzuje Fink.

ISP totiž nyní zkoumá, jak potíž vyřešit. „Jsme si vědomi problematiky zapůjčování vozidel mezi rodinnými příslušníky a vysokým nákladům ekologické daně při přepisu," ujišťuje Holubec. Částka u některých starších vozů by podle něj mohla dosáhnout až na desítky tisíc korun.

Výsledek by mohl být znám do konce října, zatím využívají „postižení" dočasnou kartu.