Dráhy sice tvrdí, že nezdražily, ale to není pravda. Navíc se v chaotickém systému slev a jízdenek nelze vyznat. Nemůžu se dostat z odpolední domů, podvečerní spoje zanikly. Místo toho se dráhy chlubí přibývajícími rychlíky a zrychlujícími se expresy, ale ty jsou pro každodenní dojíždění do práce a škol k ničemu.

Takové jsou největší výhrady Východočechů k novým vlakovým jízdním řádům, které začaly platit v neděli.
„Jednosměrná cesta z Ústí nad Orlicí do Pardubic sice stojí nadále 70 korun, ale zpáteční podražila na 133 korun. Ta sleva je teď už tak minimální, že ji často ani neuplatňuji, když nevím, kdy a jak pojedu zpátky,“ posteskla si Karolína Hendrychová, která jezdí do Chrudimě do práce.
Z Pardubic navíc pokračuje do Chrudimi autobusem, protože je opět nespokojená se zdejší návazností vlaků. Ty jsou časovány na příjezd rychlíků z druhé strany, od Prahy.

Roztrpčení jsou i lidé, kteří se vracejí z odpoledních směn. Některé vlaky dráhy přesunuly na pozdější dobu, další začaly stavět pouze v některých stanicích.

Dráhy zrušily i dva páry rychlíků mezi Hradcem a Prahou. Vytlačil je soukromý dopravce Student Agency, autobusy jsou na této trase mnohem rychlejší. A pro cestující, kteří se nevyznají ve slevových kartách Českých drah, i podstatně levnější.
„Po čtvrthodinovém zkoumání jsem zjistil, že s novými výmysly ČD se mi opět zdražilo jízdné a výhodné slevy jsou snad dražší než běžné jízdné,“ řekl cestující Roman Málek.

Monopol ČD při cestování mezi velkými městy chce další Jančurova společnost – RegioJet – narušit i na dráze. Pokud firma stihne nakoupit vagony a upravit lokomotivy, začne zhruba od června jezdit na trati Praha - Ostrava.

Celkově se přitom dráhy chlubí, že na rozdíl od loňského roku, kdy v Královéhradeckém kraji ubylo osm procent spojů, letos k zásadní redukci nedošlo. V Pardubickém kraji dokonce rozsah regionální dopravy mírně vzrostl.

I když právě zde byla zrušena jedna lokální trať a to mezi Chrudimí a Heřmanovým Městcem. Zdejší starostové uvažují o tom, že z ní udělají cyklostezku. Koleje sice mají na trati ještě rok zůstat, zloději kovů ale možná záměr obcí stvrdí ještě dřív…

Ujel vám přípoj? Dráhy vám objednají taxi

Je to novinka, o které se zatím moc neví, České dráhy (ČD) ji však uvedly do zkušebního provozu už v září.
Když cestujícímu ujede kvůli zpoždění vlaků poslední večerní přípoj, dráhy se v novém jízdním řádu zavazují zajistit mu náhradní odvoz. Když bude cestujicích víc, vypraví třeba zvláštní vlak nebo autobus. Když bude sám, postačí obyčejné taxi. Cestující si odvoz normálně zaplatí, účet pak pošle do centrály ČD, která mu ho proplatí.
„Ale nelze, aby si taxi cestující objednal svévolně. Musí se obrátit na personál stanice, případně na obsluhu vlaku, s náhradní dopravou musí dispečer souhlasit. Pokud je stanice neobsazená, pak na naši nepřetržitou infolinku 840 112 113,“ řekl mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.

Jak se změnilo jízdné na železnici


• Více za všechny cesty nyní zaplatí cestující, kteří využívají zpáteční slevy. Ta dosud činí deset procent ze základního tarifu, nově bude pět procent.
• Žákovské traťové jízdenky jsou nově nejen týdenní, ale také měsíční a čtvrtletní.
• Manipulační přirážka za nákup jízdenky ve vlaku (nástup v obsazené stanici) se zvýšila na 40 Kč. Držitelé průkazů ZTP a ZTP/P ale přirážku neplatí.
• Dráhy se zavázaly zajistit náhradní přepravu při ujetí posledního přípoje. Nadále platí celý systém odškodnění cestujících ve vlacích vyšší kvality.
• Změny v tarifech se dotkly zejména víkendové skupinové jízdenky SONE+. Její dražší verze s platností po celé ČR platí ve všech vlacích a cena se zvýšila o 100 korun na 550 Kč.
• Levnější jednodenní jízdenka pro až dva dospělé a tři děti už neplatí pro celou ČR, ale jen na území jednoho kraje s mírnými přesahy do sousedních regionů. Bude ale nově platit ve všech vlacích, nikoliv jen v osobních a spěšných. Cena levnější verze SONE+ se liší podle krajů; dosud stála pro celou vlakovou síť 150 korun, nově například v Libereckém kraji vyjde na 200 Kč.
• Síťové jednodenní jízdenky ČD Net nově stojí pro všechny cestující 550 korun. Pro stálé zákazníky to znamená zdražení o 100 korun, pro všechny ostatní zlevnění o 50 korun. Nově se zavedla regionální varianta ČD Net bez omezení druhu vlaku. Ta stojí od 150 korun do 225 korun.