Žlutým odbavovacím terminálům ve vozech hradeckého Dopravního podniku zvoní umíráček. Místo nich chce městský dopravce do konce příštího roku osadit své vozy moderním „multifunkčním“ terminálem, který kromě Městské karty přečte i kartičky IREDa, karty platební či kartičky Českých drah. „V Hradci máme 80 tisíc městských karet. To měnit nechci. Ale určitě se chci zaměřit na nový odbavovací systém, který by umožnil jet trolejbusem na nádraží, přestoupit na vlak do Pardubic a v Pardubicích opět na městskou hromadnou dopravu. To vše s jednou kartou,“ řekl letos v únoru krátce po nástupu do funkce nový ředitel hradeckého Dopravního podniku Zdeněk Abraham.

Po půl roce v ředitelském křesle už byl při otvírání obálek na dodavatele nového odbavovacího systému. „Do soutěže se přihlásili čtyři zájemci, jejichž cenové nabídky se pohybují od 35 do 55 milionů korun,“ uvedl Zdeněk Abraham s tím, že na popud jednoho ze zájemců ještě celou soutěž řeší Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Podle ředitele by výsledky jeho šetření měly být známy v řádech několika týdnů. „Teprve poté můžeme uzavřít smlouvu. Počítáme s tím, že do devíti měsíců od podpisu by měly být naše vozy opatřeny novým odbavovacím systémem,“ uvedl Zdeněk Abraham.

Podle Zdeňka Abrahama by většinu nákladů na pořízení nových terminálů měly pokrýt dotace z ITI, kde jsou finanční prostředky pro hradecký Dopravní podnik alokovány až do konce příštího roku.

„Pokud půjde vše podle plánu a nenastane žádné zdržení, tak právě nejpozději na konci příštího roku by už měly být naše vozy vybaveny novým odbavovacím systémem,“ uvedl ředitel Dopravního podniku Zdeněk Abraham, kterého čeká ještě dotáhnout do konce vizi nových linek - Pod Stráň a na Plachtu. Nicméně vozový park na to městský dopravce má připraven. Jen letos se rozšířil o dvacet elektrobusů, devět parciálních trolejbusů (s pomocným bateriovým pohonem) a tři dieselové autobusy. Elektrická energie tak pohání už polovinu vozů. Nový model s pomocným bateriovým pohonem je schopný ujet až deset kilometrů své trasy bez trolejového vedení.

Celkově se počet vozů MHD navýší o tři kusy, vyřazeno bude devětadvacet nejstarších dieselových autobusů. „Nově budou trolejbusy s pomocným bateriovým pohonem zajíždět právě na sídliště Plachta, počítá se zároveň s jejich nasazením i na linku 27,“ vysvětlil Zdeněk Abraham.