Dopravní podnik města nákladem 332 milionů korun pořídí 31 nových trolejbusů.

Prvních 11 z nich již od letošního dubna v ulicích města jezdí, zbytek podnik postupně pořídí do poloviny roku 2013.

V Hradci Králové dnes trolejbusy zajišťují zhruba třetinu přepravy a jezdí na páteřních linkách. „V roce 2013 se již cestující budou vozit jen novými trolejbusy. Ze starých si ponecháme pouze čtyři kusy, jeden pro autoškolu, jeden jako veterána a dva jako zálohu,“ řekl dopravní náměstek podniku Vladimír Pejřil.

Nové vozy do Hradce dodává plzeňská Škoda Electric a dopravní podnik na jejich pořízení získal dotaci 120 milionů korun z fondů Evropské unie. Kontrakt je zároveň největší investicí hradeckého přepravce do vozového parku v jeho novodobé historii. Všechny nové trolejbusy budou nízkopodlažní.

Město si od nových trolejbusů slibuje zvýšení atraktivity MHD pro cestující, vyšší komfort cestování a zvýšení podílu hromadné dopravy na cestování v Hradci. Proti vyřazovaným trolejbusům mají nové vozy o jedny dveře více, jsou úspornější a tišší.

Dopravní podnik se v posledních letech soustřeďoval na obměnu autobusů, kterých má asi stovku. Dva nové trolejbusy naposledy pořídil v roce 2003, některé trolejbusy byly staré až 21 let. Pejřil poznamenal, že náklady na provoz trolejbusů jsou nižší než náklady na provoz naftových autobusů.

Současný rozsah trolejbusové dopravy pokládá dopravní podnik za konsolidovaný. „Existuje sice přes 20 let stará vize zatrolejování sídliště Moravské Předměstí, ale kvůli vysokým nákladům zřejmě zůstane nenaplněna,“ řekl Pejřil. Technickou zajímavostí hradecké trolejbusové dopravy je to, že do čtvrti Kluky trolejbusy zajíždějí, aniž by tam vedlo trolejové vedení.

Umožňuje jim to elektrocentrála se spalovacím motorem, kterou starší trolejbusy táhly na vozíku za sebou. U modernějších strojů, nasazovaných na tuto linku, je dieselagregát už zabudovaný přímo do vozidla.

Trolejbusy mají v Hradci Králové dlouhou tradici. První trať byla otevřena již v roce 1949. Lidé podle průzkumu dopravního podniku trolejbusovou dopravu vnímají kromě její ekologičnosti pozitivně i proto, že natažené trolejové vedení jim dává pocit jistoty, že je vůz doveze do jejich cíle ležícího na trati a nikam jinam. Trolejbusy jezdily kdysi i v Praze. Od chvíle, kdy do pražských ulic vyrazil první trolejbus, uplynulo 29. srpna už 75 let.

(čtk)