Jenže oprava je kvůli tristnímu stavu křižovatky i jejích větví nutná. Dělníci místo obsadí zhruba na půl roku, začnou v druhé polovině května a skončit by měli v listopadu. Opravy se rozdělí do několika etap s tím, že doprava se svede vždy do jednoho jízdního pruhu. Křižovatka ale už nyní funguje jako zátka Gočárova okruhu, po dobu oprav se situace nejspíš ještě zhorší. „Větší kolony během stavebních prací lze předpokládat,“ připustila mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Nina Ledvinová.

NEJDŘÍV DÁLNICI

Křižovatkou projíždí i několik linek městské hromadné dopravy. Kvůli zácpám nabírají zpoždění už nyní. Pro hradecký dopravní podnik by bylo nejlepším řešením si počkat: „Naším základním návrhem bylo odložit tuto opravu na dobu, kdy bude zprovozněna první část dálnice D35 z křižovatky u Opatovic směrem na Časy,“ vysvětlil Leo Sedláček, vedoucí střediska MHD z Dopravního podniku města Hradce Králové. Podle Sedláčka by díky tomu na okruhu ubyla tranzitní doprava.

OBJÍŽĎKA AUTOBUSEM

Verdikt od ŘSD nebo krajského úřadu o tom, že kdy oprava začne, dopravní podnik zatím nemá. Podle informací, které ŘSD poskytlo Deníku, se ale nový povrch položí letos. V takovém případě přes Brněnskou ulici dočasně nebudou jezdit trolejbusy. V červenci a srpnu by místo nich vyjely autobusy, navíc objížďkou. Takové opatření ale nebude zadarmo. „Nemalé náklady na tuto výluku musí být součástí rozpočtu stavby a dopravnímu podniku musí být uhrazeny,“ řekl Leo Sedláček. Alespoň taková je dohoda s projektantem.

Na výluku je dopravní podnik připravený, přesto se obává, že rekonstrukce naruší pravidelný provoz hromadné dopravy. Navíc očekává, že uzavírka bude mít dopad na celé město. Opravu ale nejvíc odnese Moravské Předměstí a Malšovice, kudy budou vést objízdné trasy. „S touto skutečností ale dopravní podnik nic nemůže udělat, neboť autobus auta v dopravních zácpách nepřeskočí,“ podotkl Leo Sedláček.

DĚLÍCÍ PRAHY

Dle projektové dokumentace stavební náklady vyjdou na 58,5 milionu korun bez DPH. Kromě nového povrchu křižovatku čeká i novinka. „Nově jsou navrženy podélné dělící prahy ze žulových prvků,“ prozradila mluvčí ŘSD. Dělící prahy mají šoférům zabránit v nesprávné jízdě v jízdních pruzích. Nové prvky na křižovatce řidiči nepřehlédnou i díky reflexním bodům.

Územně křižovatka spadá pod Komisi místní samosprávy Moravské Předměstí – sever. Předseda komise Bedřich Kabilka o připravované rekonstrukci nevěděl. On sám se silničnímu uzlu vyhýbá, raději uhne za obchodním centrem a projede přes Malšovice. Křižovatka Na Kotli není největším trnem v oku místních, na hustý provoz si podle předsedy zkrátka zvykli. „Palčivější je pro nás rekonstrukce Benešovy třídy,“ řekl předseda a dodal, že se začíná bát, zda se dokončení vůbec dožije.