Začátek stavby v roce 2028, uvedení do provozu v roce 2031. To jsou nové důležité termíny, o kterých informuje aktualizovaný leták k plánované stavbě jižní spojky. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) ho vydalo v půlce května. Jižní spojka spojí Pražské Předměstí s Kukleny, potažmo dálnicí D11. ŘSD předpokládá, že stavba bude stát 1 992 498 378 korun bez DPH.

Dlouho očekávaná silnice by měla přinést větší klid do Kuklen, ulevit by jižní spojka měla zejména Pražské třídě. Využijí ji vozidla přijíždějící od Prahy do Hradce Králové a současně odsaje část dopravy z vnitřního městského okruhu. Celková délka trasy nové silnice bude přibližně 2788 metrů. „Jižní spojka je z celoměstského hlediska Hradce Králové nejvýznamnější a dopravně nejúčinnější stavbou,“ uvádí ŘSD v informačním letáku ke stavbě.

Jižní spojka spojí Pražské předměstí s Kukleny, potažmo dálnicí D11.Jižní spojka spojí Pražské Předměstí s Kukleny, potažmo dálnicí D11.Zdroj: ŘSD

Dopravní stavba začne na současné silnici I/11 a na rampách mimoúrovňové křižovatky Kukleny z dálnice D11. Na druhém konci silnice bude mimoúrovňová křižovatka Hradubická, které zajistí na silnici I/37 spojující Hradec Králové a Pardubice.

Severní terasy se pod tlakem vody rozpadají. Část je dnes zavřená.
Konec hradecké ostudy. Oprava severních teras by mohla začít za dva a půl roku

Součástí jižní spojky budou dvě mimoúrovňové křižovatky Pardubická (prstencová) a Hradubická (trubkovitá) a také dvě takzvaně turbo-okružní křižovatky Bláhovka a Temešvár. Křižovatka Temešvár bude mít komunikace ústící do nově rozvíjené zóny Temešvár. „Tato spirálovitá křižovatka typu vejce o vnějším poloměru 100 metrů se čtyřmi rameny výhledově poslouží i pro přivedení dopravy mířící do prostoru křižovatky U Koruny a Hlavního nádraží,“ upřesňuje ŘSD.

Veškerá křížení jižní spojky se stávající dopravní infrastrukturou jsou řešena mimoúrovňově. Jedná se o křížení se stávajícími pozemními komunikacemi, železničními tratěmi, vodními toky a podobně.

Příprava stavby je v současnosti ve fázi inženýrské činnosti k územnímu rozhodnutí.

Kolem písáku a po mostě přes náhon

Jižní spojka by měla odvést část dopravy z města, ale na druhé straně vnese dopravní ruch do klidného místa, kde lidé zahradničí, jezdí na kole a kam se chodí koupat.

Směrem na Kukleny začne začne čtyřproudová jižní spojka křižovatkou s Rašínovou třídou, dál povede kolem nákupní zóny Hradubická, proplete se mezi písníkem Borovinka a menším písníkem beze jména a poté protne pole. Uprostřed pole bude okružní křižovatka Temešvár s napojením na silnice, které mají v lokalitě v budoucnu také vzniknout. Poté spojka povede přes biokoridor kolem Labského náhonu, náhon bude muset překlenout most. V Kuklenách se ještě zbudují dvě křižovatky, pak se spojka napojí na dálnici D11.

Mohlo by vás zajímat: Tunel Homoli na D35 vyhloubit nebo kopec zmrazit neprošlo. Bude se injektovat

Zdroj: ŘSD