Od jižní spojky si radnice slibuje hlavně zklidnění Kuklen a odklonění tranzitní dopravy z centra města. Jenže každá mince má dvě strany. Silnice vnese dopravní ruch do klidného místa, kde lidé zahradničí, jezdí na kole a kam se chodí koupat.

Podle mapy uveřejněné Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD) komunikace povede i mezi oblíbeným písníkem Borovinka a menším bezejmenným písníkem. Hned za ním je rozlehlá zahrádkářská kolonie Červený Dvůr, kde místní zatím ruší maximálně hluk z projíždějících vlaků. To jižní spojka nejspíš změní. Ve směru na Kukleny spojka dál povede skrze pole a pak překlene Labský náhon. Polem vede vyšlapaná cesta, kterou si chodci a cyklisté zkracují cestu z Pražského Předměstí právě do Kuklen. O tu kvůli spojce přijdou.

Miloše Berounského, který má v blízkosti plánované spojky zahrádku, trápí hlavně negativní dopad na krajinu. „Mně spojka vadit bude a zřejmě nejsem sám. Podle mě je to devastace přírody. V už tak od přírody okleštěném Hradci je škoda každého zeleného pozemku,“ řekl Berounský a dodal, že oblast si zaslouží být dál využívána k rekreaci. Udělat z ní autostrádu by byl vyloženě hřích.

Jižní spojka by se podle ŘSD měla začít stavět za devět let. O tom ale Miloš Berounský pochybuje: „To je výhledové, podle mě to znamená spíš dvacet let.“ Navíc si myslí, že v průběhu let se plány na jižní spojku ještě mohou změnit.

Další Deníkem oslovený zahrádkář o plánu zbudovat jižní spojku vůbec nevěděl. Nová informace ho zaskočila, hluku ze silnice se ale neobává: „Naštěstí máme zahrádku trochu dál.“

V blízkosti budoucího jižního obchvatu města jsou i dráhy adventure golfu. Rámus ze spojky se nejspíš donese i k hráčům. „Lidé si k nám přijdou oddychnout. Kdyby jim za hlavami hučela auta, určitě bychom nebyli rádi,“ řekl Roman Navara, ředitel Centra zábavy a sportu Fomei.

Roman Navara by proto uvítal protihlukovou bariéru. Od nové komunikace si ale slibuje i jedno pozitivum: „Na druhou stranu by nám spojka mohla prospět, protože golfové centrum uvidí víc lidí.“

Kukleny spojku chtějí

První kopnutí do země by mělo přijít v roce 2027 a stavba, která bude stát asi 1,5 miliardy korun, má být hotova za další dva roky. Na jižní spojku se těší hlavně obyvatelé Kuklen, nová silnice by totiž měla vysát auta z frekventované Pražské třídy, kde se kvůli hluku z dopravy nedá bydlet.

Někteří kritici jižní spojky však poukazují na to, že je nová komunikace zbytečná a že bude mít stejnou funkci jako úsek dálnice D35 spojující Opatovice nad Labem s dálnicí D11. „Jižní spojka vůbec nic nevyřeší. Řešením by byl sjezd z komunikace D35 u Bukoviny nad Labem,“ myslí si Miloš Berounský.

Kolem písáku a po mostě přes náhonRadost ze spojky nebudou mít asi ani obyvatelé domu, který stojí hned vedle plánované trasy. Dál za domem je písník Borovinka.Zdroj: Deník/ Michaela Horynová
Směrem na Kukleny začne začne čtyřproudová jižní spojka křižovatkou s Rašínovou třídou, dál povede kolem nákupní zóny Hradubická, proplete se mezi písníkem Borovinka a menším písníkem beze jména a poté protne pole. Uprostřed pole bude okružní křižovatka Temešvár s napojením na silnice, které mají v lokalitě v budoucnu také vzniknout. Poté spojka povede přes biokoridor kolem Labského náhonu, náhon bude muset překlenout most. Podle dokumentace k posouzení vlivu na životní prostředí (EIA) je právě křížení s pásem zeleně podél náhonu nejzávažnější střet. V Kuklenách se ještě zbudují dvě křižovatky, pak se spojka napojí na dálnici D11.