Martinu Bursíkovi i jeho kolegovi na ministerstvu dopravy Aleši Řebíčkovi leží v žaludku likvidace alejí u silnic. Pro příští období vegetačního klidu proto chtějí připravit novelu silničního zá〜kona. Současná legislativa umožňuje cestářům ká〜cet stro〜my znamenající nebezpečí, aniž by museli žádat orgány ochrany přírody.
Provozní náměstkyně hra〜decké správy Ředitelství silnic a dálnic ČR Miluše Votroubková uvedla, že žádná stromořadí na Hradecku přes zimu plošně nekáceli a ani to neplánují. „Pokud se kácelo, tak šlo o jednotlivé stromy, které ohrožovaly bezpečnost silničního provozu,“ prohlásila.
Ředitelství silnic a dálnic nechalo v zimě porazit staré a seschlé ořešáky u silnice I/11 za Bláhovkou na okraji krajského města. Důvodem však nebylo ohrožení bezpečnosti, ale příprava území pro chystanou výstavbu nové křižovatky.
Podle ministra Martina Bursíka mohou kácení alejí zabránit příslušné obce. Mají možnost se proti záměru silničářů totiž ohradit. Obce však svá stromořadí často kácejí samy. Musí! Kvůli bezpečnosti…
To je i případ Nového Bydžova, kde „lehlo“ více než sedm desítek lip srdčitých z aleje u silnice při výjezdu z města na Hradec. Podle starosty Pavla Loudy jde o stromy, které byly v katastrofálním stavu. „Je to v rámci péče o registrovaný významný krajinný prvek, kterým tato alej je. Obdrželi jsme na to od Státního fondu životního prostředí dotaci. Zároveň tady vysazujeme 77 vzrostlých lip. Bude to dokončeno do 30. dubna,“ doplnila vedoucí oddělení životního prostředí byd〜žovské radnice Milena Žáková. Rekonstrukcí, i když v menším rozsahu, prošla také alej podél cesty na Prahu.
Z podobných příčin posílají občas silniční stromořadí k zemi i Technické služby Hradec Králové. Ve vykácených alejích také vždy vysazují mladé stromy.