Proti sněhu z ulic krajského města končícímu z řece Orlici správce povodí nic nemá. Ovšem za předpokladu, že cestáři sníh do řeky vysypou postupně a v době, kdy nemrzne.
„Důležité je, jak rychle a při jakých teplotách silničáři sníh do řeky sypou. Když jsou teploty pod nulou, tak se sníh ve vodě nerozpustí a hrozí nebezpečí vzniku vnitrovodního ledu. Sníh se změní v kašovitou hmotu, která může spolu s krami způsobit vznik ledových nápěchů a ledové povodně,“ upozorňuje na možné riziko Václav Jirásek z Povodí Labe Hradec Králové.
Obavy z toho, že spolu se sněhem sypaným do řeky se dostane do vody velké množství soli, nemá. Na břehu Orlice v Hradci totiž končí sníh neprosolený nebo jen s nepatrným množstvím soli. To tvrdí také předseda hradeckých rybářů Vlastimil Ondráček. Sůl ze silnic, která se do řeky přesto dostane, by podle něho neměla šupináčům uškodit. „Je to tekoucí voda a sůl je v tak malé koncentraci, že v tom bych problém neviděl,“ prohlásil.
Sůl se do řeky z městských ulic dostane stejně, ale přes kanalizaci, do níž vteče v podobě vody z prosolené kaše. V čistírně se totiž voda rozpuštěné soli nezbaví, odstraní se zde především mechanické nečistoty.
MARTIN ČERNÝ
Pojišťovny mají nápor. Sníh ničil auta, v Pardubicích spadla střecha za miliony

Východní Čechy – Takový leden východočeští silničáři pamatují naposledy z roku 1968. Ani tvrdá zima 2006/2007 nebyla tak finančně náročná. Řekl to v úterý šéf pardubických krajských silničářů Miroslav Němec. „Za prvních 18 dní roku jsme za zimní údržbu utratili 49 milionů korun. To je víc, než za jeden průměrný zimní měsíc. Tohle nepamatuji, stejně brutální byla snad jen zima v osmašedesátém,“ uvedl Němec.
Za pluhování a solení silnic první třídy, za něž dostanou zaplaceno od státu, utratili pardubičtí krajští silničáři 15 milionů, za údržbu „svých“ silnic druhé a třetí třídy dalších 34 milionů. Celkem spotřebovali šest tisíc tun soli.
Podobnou bilanci mají královéhradečtí krajští silničáři. Jen první čtyři dny sněhové kalamity je vyšly na zhruba 25 milionů korun. Během boje s navátým sněhem najezdily sypače a pluhy 100 000 kilometrů a vysypaly 3500 tun soli. „O to méně zbyde na letní opravy a sečení trávy,“ podotkl Němec. Roční rozpočet pardubických silničářů je 226 milionů, jen na záplatování výtluků původně počítali s 80 miliony. Teď se musí společně s motoristy modlit, aby alespoň únor byl milosrdnější.
Odtávající sníh také odkrývá škody na majetku Východočechů. Česká pojišťovna zaznamenala za poslední dva dny z východních Čech několik desítek nových událostí, v součtu už jich je 180, nejvíce na Chrudimsku, Pardubicku a Hradecku. „Z východních Čech je také hlášeno více než 20 poškozených vozidel padajícím sněhem nebo rampouchy,“ dodala mluvčí České pojišťovny Dagmar Koutská.
Razantní nárůst škod v posledních dnech kvůli padajícímu mokrému a těžkému sněhu eviduje také pojišťovna Kooperativa. „Jedna z největších škod je hlášena z Pardubic, kde tíhu sněhu nevydržely makrolonové světlíky na střeše výrobní haly v průmyslovém areálu na Fáblovce. Škoda pravděpodobně dosáhne tří milionů,“ uvedl mluvčí Kooperativy Milan Káňa.
KAMIL DUBSKÝ