V kraji, ve kterém jako v jednom z mála v republice není jediná mýtná brána, budou mít možná už za tři roky kamiony zpoplatněnou jízdu i na silnicích II. a výhledově i III. třídy.Důvody jsou dva. Jednak finanční, kdy stát i kraje marně shánějí peníze na opravy silnic a stavbu nových. Tohle by mohla být nová bezedná studnice.

A ten druhý důvod je možná ještě podstatnější. Ostatně kvůli němu se už vytipovaly úseky, kde by auta nad 3,5 tuny mohla mýtné platit. Cílem je udržet náklaďáky na zpoplatněných dálnicích a státních silnicích I. třídy, kde se mýtné začne co nevidět také vybírat. Řidiči se totiž placení vyhýbají tím, že jedou po souběžných silnicích nižších kategorií a zatěžují jak vozovky samotné, tak především obyvatele.

„Na systém se nedá dívat jen ekonomicky z hlediska výnosů a nákladů, ale i společensky, neboť by měl přispět k regulaci dopravy a mít i ekologické důsledky,“ uvedl včera při představení projektu v Pardubicích ministr dopravy Gustáv Slamečka.

Úseky, kterými si tranzit zkracuje cestu, jsou ostatně patrné už dnes. A po zavedení mýtného na státovkách tento trend ještě zesílí. Potvrdilo to poslední sčítání dopravy. „Jde zhruba o 260 kilometrů silnic II. třídy. Mezi nimi zmíním třeba silnici z Pardubic do Dašic, která byla před devíti lety krásně opravená, ale dnes už jsou zde kvůli těžkým náklaďákům urvané krajnice,“ uvedl náměstek hejtmana Roman Línek. Vedle dalších úseků, uvedených v tabulce, se uvažuje například i o zpoplatnění silnice z Heřmanova Městce do Starých Čívic u Pardubic a několika dalších.
Výše mýtného by mohla být různá podle jednotlivých úseků. Autoři studie odmítli obavy, že po zpoplatnění silnic budou řidiči hledat další „objížďky objížděk“, aby se mýtnému vyhnuli.

Projekt, který představil možnosti mýtného na vedlejších silnicích v Pardubickém kraji, je jen pilotní a mohl by být realizován v kterémkoliv českém regionu.

Silnice II. třídy v Pardubickém kraji s uvažovaným mýtným

Litomyšl – Polička – Brněnec ( II/360; II/363 a I/35; I/43): Po zavedení mýta na státovce Litomyšl – Svitavy – Brněnec se očekává nárůst těžké nákladní tranzitní dopravy po silnici II. třídy přes Poličku o 97 %, po zavedení mýta i na této silnici pokles o 56 % (tedy na současný stav)

Gajer – Mikuleč – Svitavy (křižovatka II/366 s I/35 – Svitavy):Po zavedení mýta na státovce Litomyšl – Moravská Třebová se očekává nárůst těžké nákladní tranzitní dopravy po silnici II. třídy přes Mikuleč o 23 %, po zavedení mýta i na této silnici pokles na současný stav

Pardubice – Dašice – Dolní Roveň – křižovatka s I/35:Po zavedení mýta na státovce I/36 Pardubice – Sezemice – Holice se očekává nárůst těžké nákladní tranzitní dopravy po silnici II. třídy přes Dašice o 62 %, po zavedení mýta i na této silnici pokles na současný stav

Lanškroun – Třebařov – Moravská Třebová – Křenov – Letovice (II/315 a II/368):Po zavedení mýta na státovce I/43 Letovice – Svitavy – Opatov – Lanškroun se očekává nárůst těžké nákladní tranzitní dopravy po silnici II. třídy přes Křenov a M. Třebovou o 125 %, po zavedení mýta opět pokles na současný stav