Takřka tři hodiny se ve středu za zavřenými dveřmi na hradeckém magistrátu jednalo 
o osudu kaštanové aleje 
na Pražském Předměstí.

Ta měla podle původních plánů ustoupit uvažovanému zdvoukolejnění tratě mezi Hradcem Králové 
a Pardubicemi. Její okleštění se však nelíbí spolku Kaštanka. Proti jsou i obyvatelé nejen přilehlých domů, ale i širokého okolí. Podpis pod petici proti vykácení oblíbeného místa přidalo již více než sedm stovek lidí.

A zdá se, že alej zachrání, i když se to neobejde bez „obětí" na stromořadí. „Musím ocenit, že jednání se neslo ve velice konstruktivním duchu," řekl k setkání, na kterém se kromě petentů a zástupců města sešli také lidé z řad projektantů 
a SŽDC, náměstek primátora Jindřich Vedlich s tím, že projektanti seznámili petenty se všemi aspekty 
a vazbami plánované akce, 
a to nejenom na zdvoukolejnění.

Výstupem jednání pak byl příslib magistrátu, že se bude snažit, aby byl zásah 
do přilehlé zeleně co nejmenší, ale bez ztrát se zřejmě neobejde.

Přes sedm stovek podpisů se sešlo pod peticí na záchranu kaštanové aleje vedoucí kolem trati z Hradce Králové na Pardubice.

Nové za staré

Zástupci petentů se ve středu sešli nejenom se zástupci města, ale i projektanty 
a lidmi se SŽDC. „Při jednání jsme deklarovali, že uděláme vše pro to, aby byl zásah do zeleně co možná nejmenší," řekl po schůzce náměstek hradeckého primátora Jindřich Vedlich 
a dodal, že případně pokácené stromy budou nahrazeny novými dřevinami.

„Shodli jsme se na tom, že v sousedních lokalitách,
v návaznosti na nově připravovaný územní plán, definujeme vhodné plochy pro náhradní výsadbu, tak aby zeleň byla v případě kácení nahrazena jinak," uvedl Jindřich Vedlich.

Na bod jednání se dostalo i případné posunutí tratě blíže k tenisovým kurtům. Podle náměstka je v tuto chvíli tato varianta „neprůchodná".

„U tohoto řešení je problematické, že by město 
o odkupu muselo jednat ne se třemi vlastníky pozemků, jak uvádějí petenti, ale s jedenácti. A v tuto chvíli nemůžeme předjímat, jak by tato jednání dopadla," dodal náměstek.

Pozitivní posun

Podle zástupce petentů Milana Švece už není současná verze projektu tak radikální. „Není v ní zahrnuto pokácení všech stromů kaštanové aleje, ani neobsahuje původně zamýšlenou zeď coby protihlukovou bariéru. To lze z naší strany považovat za částečně pozitivní posun," řekl Deníku Milan Švec, podle kterého však stále zůstává ne zcela zodpovězená otázka, zda je nyní navrhované úplné vykácení 45 stromů podél rozšířeného kolejiště jediná možnost, nebo zda lze tuto situaci řešit ještě i jinak.

Další jednání

„Určitě by celé věci prospěla i častější osobní přítomnost odpovědných zástupců města při jednání s občany této části města přímo 
v místě," uvedl Milan Švec 
s tím, že na včerejší diskuzi bylo dohodnuto, že v podobných jednáních budou všechny zainteresované strany dál pokračovat.