Archeologové si mnou ruce a řidiči se dál musí cestou z Hradce Králové na Jaroměř prokousávat mnohdy ucpanou silnicí první třídy. A lépe ještě dlouho nebude. Dělníci se totiž jen tak na naplánovaný úsek dostavby, kde mají teď „žně“ archeologové, nevrátí. Práce zde už stojí půl roku, kdy se proti dalšímu pokračování autostrády ohradil spolek Děti Země. Poté se na ministrův stůl, respektive rozkladové komisi, dostaly nové „protesty“. Ty však nejsou tak složité (ač se jeden z nich spojil s výtkou Dětí Země) a do několika týdnů se s nimi ministerstvo vypořádá. „Samozřejmě chceme, aby se s výstavbou začalo co nejdříve, vše ale bude záležet na tom, kdy budou dořešeny rozklady,“ informovala mluvčí ministerstva Lenka Rezková s tím, že nejblíže k vyřešení je úsek Hradec Králové – Předměřice, který kromě Dětí Země rozporují i dvě fyzické osoby.

„Teprve v pondělí jsme obdrželi poslední stanovisko ministra životního prostředí k tomuto rozkladu,“ uvedla tisková mluvčí ministerstva dopravy Lenka Rezková s tím, že Děti Země v rámci své obvyklé procesní taktiky v rozkladu napadly, kromě jiného, také všechna závazná stanoviska, která byla podkladem stavebního povolení.

Další čekací lhůty

„Ministr dopravy proto musel podle zákona nejprve rozklad postoupit příslušným nadřízeným orgánům,“ doplnila mluvčí s poukazem na to, že se k věci musely opět vyjádřit všechny dotčené orgány. Naposledy již zmíněné Ministerstvo životního prostředí.

„Nyní budou o těchto nových podkladech vyrozuměni účastníci společného řízení a bude jim stanovena přiměřená lhůta (cca 15 dnů), aby se k těmto podkladům mohli vyjádřit před tím, než bude o rozkladech rozhodnuto,“ uvedla Lenka Rezková s dodatkem, že teprve po té bude možno věc projednat v rozkladové komisi a na základě jejího návrhu připravit návrh společného rozhodnutí ministra dopravy o těchto rozkladech.

Druhý rozklad proti rozhodnutí ministerstva dopravy se týká navazujícího úseku Smiřice – Jaroměř, který podal František Kučera. O jeho výtkách se bude rozhodovat příští týden. „Na jednání rozkladové komise byl tento program zařazen na 21. března. Po jeho projednání bude bude připraven návrh rozhodnutí ministra dopravy o jeho rozkladu,“ dodala mluvčí ministerstva.

Nemají kde kopnout

V celém příběhu dálnice D11 je zatím jisté, že jeho další kapitoly budou „psát“ dvě stavební společnosti.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) vybralo za zhotovitele prvního 7,4 kilometru dlouhého pokračování dálnice D11 z Hradce Králové do Smiřic sdružení vedené společností Eurovia, která se dostala hluboko pod ŘSD původně uvažovanou cenou dostavby – 4 miliardy korun.

I na navazující 12,5 kilometru dlouhý úsek ze Smiřic do Jaroměře vybralo ŘSD nejnižší nabídku. Tabulce finančních nabídek, kde ŘSD nastavilo laťku na necelé 2,5 miliardy korun, vévodí sdružení vedené stavební firmou Porr. To nabídlo cenu jen lehce pod půl druhou miliardou korun.

Jak šel čas s D11
- První plány dálnice D11 pocházejí z roku 1938.

- V prosinci 2006 se dálnice D11 otevřela až po výjezd 84 před Hradcem Králové.

- V prosinci 2008 přibyl na D11 ještě 2,7 kilometru dlouhý úsek k provizornímu sjezdu u obce Praskačka.

- Od července 2014 bylo ve výstavbě čtyřkilometrové prodloužení až k nové mimoúrovňové křižovatce Kukleny.

- Zatím poslední úsek se řidičům otevřel na sklonku srpna 2017.