Jaké to je, když vám stovky kamionů denně jezdí jen pár metrů od místa, kde bydlíte? To velmi dobře vědí někteří obyvatelé Dašic a okolních vesnic.
Po zdejší silnici druhé třídy si nákladní auta zkracují cestu z Vysoké u Holic do Pardubic, zatímco obchvat Holic je prý kamiony využíván minimálně.

„Je tu hluk a kamiony způsobují velké otřesy. Za hodinu jsem jich tu napočítal sto a i třeba ráno mezi třetí a čtvrtou hodinou projelo kolem našeho domu dvaasedmdesát náklaďáků,“ uvedl obyvatel Dašic Jaroslav Novák, který je organizátorem petice proti velkému provozu na místní silnici.


Petice nepomohla


Petice byla prý sepsána již před mnoha měsíci, dosud se ale nic nestalo.

„Nákladní auta zde jezdí ve dne, v noci. To není k vydržení. Někdo by s tím měl něco udělat, vždyť se tím ničí i samotná silnice. Peticí se na městském úřadě nejspíš vůbec nezabývali,“ konstatoval Novák s tím, že nemovitosti kolem uvedené silnice jsou nyní v podstatě bezcenné.

Starosta Dašic Ladislav Racek ale namítá, že samotná obec s dopravní situací v podstatě nic dělat nemůže.

„Co se týče petice, tak tou se měl zabývat tajemník. Ovšem se samotnou silnicí obec nic udělat nemůže. Žádali jsme třeba o omezení váhy projíždějících vozů, ale tenhle požadavek byl zamítnut,“ pravil Ladislav Racek.

Do budoucna by mohl problém obyvatel Dašic vyřešit obchvat. „Obchvat máme v plánu, ale zatím se pouze dělají územní studie,“ podotkl starosta Dašic.


Trpí i další


Hlukem z nákladních aut netrpí pouze obyvatelé Dašic. Zkratka do krajského města vede totiž z Vysoké u Holic také přes Litětiny, Horní a Dolní Roveň, Komárov či Zminný. Problémy místních lidí začaly před necelým rokem.

„Když byla v Sezemicích uzavírka, vedla tudy objížďka. Řidiči kamionů se tudy naučili jezdit a pak si to mezi sebou řekli,“ vysvětlil Jaroslav Novák.
Podobný názor má i starosta Dašic Ladislav Racek.

„Nákladní auta se sem skutečně naučila jezdit při uzávěrce silnice v Sezemicích. Navíc sem kamioňáky vedou i GPS navigace, protože jde o nejkratší cestu směrem na Vysoké Mýto. Ke zvýšenému provozu pak přispělo i logistické centrum, které vyrostlo v Černé za Bory,“ podotkl Ladislav Racek.


Budou bojovat dál


Jaroslav Novák ani ostatní obyvatelé Dašic se ale nechtějí vzdát a proti náklaďákům před svými domy chtějí dál bojovat.

„Obrátil jsem se i na krajský úřad a klidně se obrátím i do Prahy. V nejhorším případě tam snad dáme na tu silnici závoru,“ prozradil Jaroslav Novák.


Souhlas policie


Silnice druhé třídy je ve vlastnictví Pardubického kraje, ten prý ale žádná omezení provádět nemůže.

„My jsme ti poslední, kteří do toho mohou mluvit. Opatření může navrhovat dotčená radnice, ale nejdůležitější je souhlas Policie České republiky. I já osobně bydlím u silnice, kolem které projíždějí tisíce vozů, proto zcela chápu problémy dašických obyvatel. Toto město si obchvat určitě zaslouží a nedávno schválených zásadách územního rozvoje se s ním počítá. Všechno je ale otázka peněz,“ řekl Mojmír Myška, vedoucí oddělení silničního hospodářství a dopravní obslužnosti krajského úřadu.

Majitelům nemovitostí podél silnice by prý mohla pomoci také Krajská hygienická stanice Pardubického kraje. Hygienici mohou podle Myšáka měřit nejen hluk, ale i prašnost či sílu vibrací.

„Můžeme zjistit, jaký je skutečný stav věci a v případě, že bude situace na dané silnici překračovat zákonné normy, tak můžeme zahájit správní řízení s majitelem komunikace. Ale musíme dostat podnět od lidí, sami samozřejmě nemůžeme monitorovat, jaká je kde dopravní situace,“ uvedla Bronislava Pozděnová z Krajské hygienické stanice Pardubického kraje.

Lukáš Dubský