Už jen týden se budou trápit řidiči s kolonami v centru Hradec Králové, kde se dokončuje rekonstrukce křižovatky Koruna.

„Vše běží podle plánu a celá akce skončí v plánovaném termínu, tedy poslední červencový den," řekl nedávno na jednom z kontrolních dní náměstek primátora Jindřich Vedlich s tím, že běžný automobilový provoz včetně trolejbusů městské hromadné dopravy by se na křižovatku měl vrátit 1. srpna. „Nyní stavbaři na křižovatce dělají poslední práce, červencový termín dokončení by měl být dodržen,"  potvrdila jeho slova mluvčí magistrátu Magdaléna Vlčková. Stavba s rozpočtem 128 milionů korun je současnou největší investicí města.

Bývalou průsečnou křižovatku se semafory nahradila okružní křižovatka, která by měla zklidnit dopravu a zvýšit bezpečnost cyklistů a chodců.

Uprostřed křižovatky vznikla netradiční konstrukce osmi trolejových sloupů připomínajících korunu. Ve středu konstrukce bude fontána. Samotná kruhová křižovatka tvořila asi pětinu z plochy celého řešeného území, změny a přestavba se výrazně dotkly i ulic a silnic vedoucích ke křižovatce. Přestavba křižovatky začala loni 1. července a přinesla řadu omezení provozu v okolních ulicích. Průjezd křižovatkou byl po dobu stavby zúžen ze čtyř do dvou pruhů a řidiči kvůli tomu museli často čekat v kolonách. Aktuálně je od 10. července do 31. července přes křižovatku zaveden pouze jednosměrný provoz ve směru z města. Při příjezdu do města musejí řidiči tříkilometrovou objížďkou okolními ulicemi. Kvůli přestavbě křižovatky jsou dosud změněné i linky městské hromadné dopravy.

Projekt nové křižovatky kritizovala část opozičních zastupitelů, která vznesla výhrady k funkčnosti navrženého objezdu.

Opozicí tolik kritizovaná přestavba hradecké křižovatky Koruna se blíží ke zdárnému konci.

Trnem v opozičním oku byla hlavně cena křižovatky, která oproti původním slibům vzrostla téměř o 30 milionů korun. Radnice zvýšení ceny zdůvodnila změnami podmínek na stavebním trhu, kdy firmy již nepotřebují o zakázky bojovat jako v době krize. Nyní město podle mluvčí města Magdalény Vlčkové odhaduje, že konečná cena stavby bude ve výsledku proti soutěží daným 128 milionům korun o několik milionů korun nižší. Zakázku v soutěži šesti subjektů firem získalo sdružení stavebních firem M-Silnice a Sovis CZ.

V těsném sousedství křižovatky Koruna nyní firma HB Reavis staví nákladem téměř dvou miliard korun nákupní centrum Aupark. „Stavební ruch v lokalitě tedy ještě nějaký čas potrvá," uvedla mluvčí. Přes novou křižovatku povede doprava do Auparku, který by měl být dokončen letos na podzim. Ke stavbě křižovatky se město zavázalo v takzvané plánovací smlouvě s HB Reavis.