Jednání, které krátce před vypršením lhůty pro odvolání k nově vydanému územnímu rozhodnutí na rekonstrukci hradecké křižovatky Mileta svolal hradecký primátor Alexandr Hrabálek, tak s největší pravděpodobností znamená, že se Hradec po 40 letech konečně dočká opravy jednoho z nejvytíženějších uzlů ve městě. „Tak blízko k Miletě jsme se ještě nikdy nedostali,“ dodal hradecký primátor. Podle něj bylo jednání se spolkem KOS korektní a konstruktivní. „Jsem velmi rád za společnou dohodu. V rámci ní jsme spolku přislíbili, že během pokračování ve stavebním řízení budeme jejich připomínky dle možností všech zúčastněných dále projednávat a v projektu zohledňovat,“ dodal Alexandr Hrabálek. Pozitivně naladěný byl i pirátský zastupitel: „Oproti minulému vedení města je tu ochota dohodnout se na dílčích změnách, které se budou týkat dalších stupňů dokumentace. Největší posun, který vnímám je to, že se umožní z Benešovy třídy přesměrovat část páteřních linek MHD přímo na Miletu. To zrychlí MHD na nádraží o pět až sedm minut.“

Podle obou táborů se případné změny nebudou primárně týkat hlavní křižovatky na okruhu, ale křížení u nemocnice. „Křižovatka, jako taková, je pod územním rozhodnutím a pod ním zůstane. Měnit se budou, a na tom jsme se dohodli, že se dohodneme, příjezdová komunikace od nemocnice a napojení Benešovy třídy. Spolek KOS má svoje představy a to je to, o čem budeme jednat,“ uvedl architekt a předseda KOS Jan Čížek. Podle něj se jedná o posílení významu Benešovy třídy a jejího napojení na MHD.

Boj o podchody

Menší spor však ještě panuje v otázce podchodů. Ty jsou dle primátora na tak vytížené dopravní stavbě důležité. „Jestliže se takový dopravní uzel vybuduje a pustili by se tam chodci, tak se křižovatka zablokuje a bude hrozit velké nebezpečí srážky. Nejde však jen o studenty z okolních škol, ale i lidi z nemocnice a nedalekého sídliště,“ uvedl primátor města s tím, že tuto argumentaci posilují čísla ŘSD. Pro KOS jsou však podchody až krajní řešení. „Přistoupíme na ně ale za předpokladu, že jejich nezbytnost potvrdí audit a ukáže se, že to jinak nejde. Čísla ŘSD jsou totiž pět let stará. Vyřešit by to mohla i uvažovaná lávka přes okruh, pokud by se postavila ve stejné době. Lidé z Benešovky by pak přes Miletu vůbec chodit nemuseli,“ oponoval Aleš Dohnal.

Kdy se kopne?

I přes odvolání odvolání není zatím jasné, kdy se skutečně Mileta dočká celkové rekonstrukce. I když na ni má město i ŘSD alokované peníze, tak s největší pravděpodobností nedopadne plán uskutečnit tuto akci v avizovaných letech 2020 až 2021. „Zas takový optimista nejsem. Ještě nás čeká dokumentace pro stavební povolení a provedení stavby, které, i na základě dnešní dohody zřejmě doznají dílčích změn,“ nechal se slyšet šéf královéhradecké ŘSD Marek Novotný. Optimismem nehýří ani náměstek primátora Jiří Bláha: „Pokud vše poběží v rozumných mezích, tak možná do roka budeme moci zažádat o stavební povolení. Pak budeme muset vybrat dodavatele stavby a také zohlednit připomínky KOSu. A pokud vše proběhne bez zádrhelů, tak dělníci na stavbu nastoupí na konci našeho volebního období, tedy někdy v roce 2022.“