Nádražní rozhlas připomíná neukázněným cestujícím, že „ve všech prostorách nádraží platí zakáz kouření“. Dvacetiletý mladík nerudně zašlápne nedopalek a nastoupí do vlaku do Hradce. Cigareta rovná se stovka pokuty, dojde mu.
 
Strojvůdce červenobílého motoráčku na Hlinsko se však zákaz evidentně netýká. Slastně potáhne z cigarety a vypustí dým, který jako šedý mrak vyletí okénkem ven.
 
Strojvůdce je jediným člověkem na celém nádraží, který může kouřit. A tak to zůstane i po příštím víkendu, kdy začne platit nový jízdní řád a z vlaků zmizí poslední kuřácká kupé.
 
České dráhy chtějí zákazem kouření držet krok s vyspělou Evropou. Že přitom zapomněly na vlastní strojvůdce, je věc druhá. „Nelze jim to zakázat, kouření si prosadili odboráři,“ připustil včera šéf osobní dopravy drah Jiří Kolář.
 
„Jako kuřákovi mně to vyhovuje,“ usmívá se Miloslav Kubín ze Slatiňan na Chrudimsku, jeden ze strojvůdců. Když má noční, „vytáhne“ za den třicet cigaret.
Nelíbí se mu nařčení z toho, že vůči ostatním kuřákům na nádraží jsou strojvůdcovská privilegia nefér. „Kouřím v kabině a nikoho na peroně ani ve vlaku tím neohrožuji ani neobtěžuji. Osobně mi zákaz kouření přijde trochu diskriminační,“ dodal.
 
Jediné, jak dráhy dokázaly strojvůdce omezit, byl zákaz kouření z okénka.
 
Dráhy už vymýšlejí sankce za kouření v kabině strojvůdce. „Ale musíme to s odboráři probrat,“ dodal nesměle Kolář.
Aby ne, z odborářské Federace strojvůdců jde strach. Nedávno dráhy stáhly žalobu na federaci za loňskou stávku, jež zastavila stovky vlaků. Drahám nahání obavy i nynější protest německých strojvůdců.
 
„Na nás nemají. Ale v tomto jsme přístupní dohodě,“ řekl Jaroslav Vincour z vedení Federace strojvůdců.