Po dlouhých letech, kdy se o rekonstrukci křižovatky jen mluvilo, svítá naděje. Hradečtí zastupitelé schválili trojstrannou dohodu s Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD) a Královéhradeckým krajem, která řeší financování prací a vlastnictví jednotlivých částí stavby.
„Ředitelství silnic a dálnic bude financovat objekty související se silnicí I. třídy. Kraj zaplatí vše, co se týká přestavby Zborovské ulice, a zbytek jde za městem. Je to zhruba 78 milionů, ale předpokládáme, že vysoutěžíme nižší cenu," potvrdil náměstek primátora Jindřich Vedlich.
Celkem by měla křižovatka stát 225 milionů korun. Původně měla být třípatrová, nakonec ale bude pouze průsečná s napojovacími pruhy. Stejně tak jako křižovatka u nemocnice směrem do Třebše. Ta by měla pomoci lepšímu výjezdu ze zdravotnického zařízení i průjezdu sanitek.
Kraj by měl dohodu schválit na dnešním zastupitelstvu a pak už nebude nic bránit dohodě. „ŘSD ČR, Správa Hradec Králové, souhlasí se zněním trojstranné dohody, a jakmile bude odsouhlasena v orgánech města a Královéhradeckého kraje, ŘSD ČR dohodu podepíše," řekla Deníku Nina Ledvinová, mluvčí ŘSD.
V příštím roce by tak mohla stavba získat stavební povolení a rekonstrukce dopravního uzlu by mohla začít.
Fronty aut jsou běžným obrázkem
S rekonstrukcí křižovatky Mileta souvisí také napojení nedalekého nově vznikajícího kampusu Karlovy univerzity či plánovaný areál City garden naproti Farmaceutické fakultě.
„Vzhledem k tomu, že se jedná o velké území a více projektů, tak bych doporučil svolat všechny aktéry, kterých se situace týká a informovat je," navrhoval královéhradecký zastupitel Oldřich Vlasák.
Podle radnice s vysokými školami i soukromými investory vedou jednání a dostatečně je informují. „Investor projektu City garden přislíbil nemalou částku na spolufinancování rekonstrukce křižovatky," dodal Jindřich Vedlich, náměstek primátora pro rozvoj města.
Snadnějšího přechodu okruhu by se měli dočkat také pěší a cyklisté. Město plánuje totiž lávku přes silnici, která by navazovala na cestu z Benešovy třídy do Heyrovského ulice u čerpací stanice. Součástí křižovatky budou také podchody, takže lidé silnici budou přecházet pod povrchem.
Tranzitní dopravě však neuleví
Nová křižovatka definitivní úlevu pro stále přetíženější hradeckou dopravu nepřinese. Řešením je až výstavba rychlostní silnice R35 od opatovické křižovatky na Časy a Ostrov. Po ní velká část dopravy úplně mine krajské město. Stavba této dopravní tepny významné pro celé východní Čechy je však zatím v nedohlednu.
Parkoviště místo silnice také připomíná úsek mezi Miletou a kruhovým objezdem Na Kotli. Bývá zde fronta od semaforu až téměř k předchozím světlům. Nejvíce blokují cestu kamiony odbočující doprava na Brno.
Pomoci by mělo rozšíření cesty, nově přibude odbočovací pruh právě směrem na Brno. Další pruhy přibudou právě od Brna i fotbalového stadionu. Pokud vše půjde podle plánu, ŘSD by mohlo začít stavět v druhé půlce letošního roku.
Řidiče ale při stavbě čekají komplikace. Sice budou dělníci pracovat po etapách za provozu, částečně ale budou uzavřeny některé pruhy. Průjezdný tak bude vždy jeden nebo dva jízdní pruhy. Konkrétní řešení bude ŘSD znát až po vydání stavebního povolení.
Stavební práce na úpravách křižovatky by měli mít dělníci hotové během čtvrt roku.