Zatímco v roce 2007 speciálních spojů, upravených pro převoz turistů s koly, využilo 37 tisíc pasažérů, letos to bylo zhruba o pět tisíc méně. A to ještě v uplynulé sezoně navíc přibyla nová linka z Hradce Králové do Vrchlabí a zpět. Cyklobusy tak najezdily rekordních 60 tisíc kilometrů. „Hromadná doprava v České republice je celkově méně využívaná, než bývala. Také dopravci hlásí, že na klasických autobusových linkách mají méně přepravených osob. Je to zřejmě způsobeno tím, že ještě více lidí má auto a jezdí individuálně. Využití veřejné dopravy jako takové je v současnosti ve stadiu stagnace, a to se odráží i v cyklobusech,“ hodnotí letošní statistiky ředitel svazku Michal Vávra.

Od zahájení celokrkonošského projektu přitom počet cestujících neustále rostl. V roce 2004 cyklobusů využilo přes 18 tisíc lidí, roku 2005 o dalších deset tisíc osob více, v letech 2006 a 2007 pak linky dokonce rozvozily okolo 37 tisíc pasažérů. „Projekt cyklobusů je asi na stropu vývoje. Jde o to udržet tu laťku a třeba ještě víc se věnovat propagaci,“ tvrdí Vávra.

Cykloturistů přibylo

Oproti minulým rokům se naopak zvýšil poměr cykloturistů vůči všem přepraveným osobám. „Přestože například letos využilo tento druh hromadné dopravy o pět tisíc cestujících méně než v loňském roce, ze statistik vyplývá, že o autobusy přepravující jízdní kola je vyšší zájem ze strany těch, kterým je určen,“ říká koordinátorka projektu cyklobusů Mirka Chaloupská. Podle informací svazku letos linky dopravily 3200 kol. Bicykl s sebou vezl každý desátý pasažér. „Náš projekt je určený cílové skupině a je zřejmé, že je jí také výrazněji využíván,“ dodává Chaloupská. (top)