Některé z nich hradečtí řidiči vítají. Jiné jsou jim trnem v oku, považují je za zbytečné plýtvání penězi či dokonce nebezpečné. Odborníci na dopravu však tvrdí, že naopak bezpečnost výrazně zvyšují a zajišťují plynulost provozu.

„Okružní křižovatky mají smysl především tam, kde jsou příjezdové silnice přibližně stejně vytížené, například u ČKD,“ vysvětlil Stanislav Blažek z hradeckého dopravního inspektorátu policie. Podle něho se tradovalo, že na této „křižovatce smrti“ zemřelo pětatřicet lidí a odehrálo se tu mnoho těžkých dopravních nehod.

„Za pět let fungování okružní křižovatky došlo pouze k jednomu lehkému zranění a to, když auto srazilo stopaře. Dochází tu většinou pouze ke kolizím, kde jde o plechy,“ dodal zástupce vedoucího dopravního inspektorátu Břetislav Urbánek.

Další podobný kruhový objezd vyrostl opodál na výjezdu z Kuklen směrem na Prahu. I tady docházelo k těžkým nehodám, čemuž současná podoba křižovatky brání. „Tady ji opravdu vítám i z důvodu, že je komunikace zatížená kvůli nedaleké dálnici,“ uvedl Stanislav Blažek.

Přiznal však, že některé kruhové objezdy v okolí Hradce nejsou zrovna nejvhodnější a měly se při výstavbě řešit jiným způsobem. To je například případ křižovatky poblíž Plačic. „Uprostřed by rozhodně neměla být palisáda, která tam je postavena. Na středovém ostrůvku nemá být žádná pevná překážka. V ideálním případě by tam měly být vysázeny keře. Vždy záleží na rozhodnutí stavebního úřadu,“ řekl Blažek.

Při dodržování předepsané třicetikilometrové rychlosti a respektování dopravních značek by tu k žádné nehodě dojít nemělo.

Masová výstavba kruhových objezdů začala před pěti až deseti lety. Inspirována je především zkušenostmi ze zahraničí. „Nemyslím si ovšem, že by se stavěly nadbytečně. Stojí přece jen dost peněz,“ dodal Blažek.

Posledním kruhovým dílem v okolí Hradce je křižovatka v Blešně. Kromě budoucí okružní křižovatky u Koruny v Hradci zatím žádná další v dohledné době plánována není. U bývalého autobusového nádraží by objezd měl vyrůst do dvou let.

LENKA KAŠPAROVÁ