Další zdražení lávky o 4,7 milionu korun bez DPH schválila rada města. „Jedná se o neočekávané vícepráce a okolnosti, které nešly předpokládat ze strany projektanta ani zhotovitele,“ řekl náměstek hradecké primátorky pro investice Lukáš Řádek (HDK). Ten si uvědomuje problematičnost stavby, kterou rozjelo minulé vedení města, tedy koalice hnutí ANO a ODS.

Pětimilionový nárůst ceny má na svědomí třeba změna zábradlí. To je na žádost města kvůli bezpečnosti vyplněné hustší sítí s menšími oky. „Síť má menší velikost oka 40 milimetrů, aby bylo eliminováno riziko, že třeba děti jím prostrčí jakoukoliv část těla,“ vysvětlil Řádek.

Lávka už se klene přes Labe v jednom oblouku. Otevřená má být na začátku příštího roku.
FOTO: Lávka u Aldisu se Hradci zřejmě prodraží o 7,4 milionu

Největší zdražení způsobila změna založení mostu, protože v místě vedly elektrické kabely, které nebyly tak hluboko, jak uváděla dokumentace. „Třetím hlavním vlivem byla sanace cyklostezky. Ukázalo se, že stav neumožňuje požadované zhutnění, musel se navézt lomový kámen. Ten ale začal vytlačovat spodní vodu, a to se muselo řešit,“ dodal Řádek. Podle něj je to jednoznačně poslední zdražení lávky.

Otevření nové lávky u Aldisu přes Labe v Hradci Králové se uskuteční ve čtvrtek 2. března 2023 ve 13 hodin.

Za stometrovou lávku tak město nakonec zaplatí 175 milionů korun, je několikanásobně dražší než obdobné stavby. Pardubice například postavily lávku pro pěší a cyklisty za 40 milionů, Královéhradecký kraj otevřel nedávno silniční most přes Orlici za 80 milionů korun. Minulé vedení města vysvětlovalo nákladnost investice unikátní technologií vysokopevnostního betonu a v Česku jedinečným designem lávky.

Už v pátek ráno se pro pěší a cyklisty otevře most "Klapák" přes Orlici v Hradci Králové.
Most Klapák přes Orlici v Hradci Králové je hotový dříve. Otevře se už v pátek

O podobě lávky v centru města rozhodla architektonická soutěž. Přes Labe se klene jediným obloukem. Dlouhá je 103 metrů a její stabilitu zajišťuje dvojice nosných lan a speciální beton. Dodavatele se podařilo vybrat až ve čtvrtém tendru a stavět se začala na konci roku 2021. Už jednou se přitom kvůli vícepracím zdražovalo – na konci léta o 7,4 milionu. Tehdy byly na vině úpravy horkovodu, přeložky elektrických vedení, nátěr proti posprejování nebo změna svítidel.

Ke stavbě lávky se město zavázalo v dubnu 2018. Tehdy prodalo pozemek Československé obchodní bance za 45 milionů korun, ta v lokalitě následně postavila své regionální sídlo. Za nepostavení lávky by městu hrozila smluvní pokuta ve výši třetiny kupní ceny pozemku. Hradecký magistrát si od lávky slibuje oživení lokality Aldis.

Stadion, lávka, Mileta. Hradec má schválený rozpočet, další investice přibudou
Stadion, lávka, Mileta. Hradec má schválený rozpočet, další investice přibudou

Za nesmyslnou považuje od začátku cenu lávky dnešní náměstek primátorky Adam Záruba (BEZPP, zvolen za uskupení Změna pro Hradec a Zelení). „Mělo se najít jiné řešení, třeba zopakovat architektonickou soutěž. I kdyby město zaplatilo pokutu bance, tak by na tom bylo líp. Ta věc se měla po třetím výběrovém řízení odpískat,“ řekl Záruba, který byl v minulém období opozičním zastupitelem.